szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Arabska jesień w Londynie

23.09.2015

Aktualności, Świat: wydarzenia

Na początku września w Whitechapel Art Gallery w Londynie rozpoczęła się bezprecedensowa wystawa, demonstrująca szeroki przekrój współczesnej i nowoczesnej sztuki arabskiej. Wydarzenie ma na celu zwalczanie negatywnych stereotypów poprzez pokazanie światu zachodniemu unikatowego dziedzictwa artystycznego Bliskiego Wschodu.

Na wystawę zatytułowaną „Niedoskonała Chronologia: arabska sztuka nowoczesna i współczesna” złożą się 4 ekspozycje – pokazywane po kolei w okresie od września 2015 aż do stycznia 2017 roku. Prawdopodobnie będzie to największy dotychczas pokaz nowej sztuki arabskiej w historii Wielkiej Brytanii. Wszystkie dzieła, które będą zaprezentowane podczas tego „maratonu sztuki arabskiej” pochodzą z prywatnej kolekcji Barjeel Art Foundation, która dysponuje ponad 1200 pracami z XX i XXI wieku, tworzonymi przez artystów z krajów Zatoki Perskiej. Właścicielem tej pięknej kolekcji jest szejk Sultan Sooud Al-Qassemi, powszechnie znany jako dziennikarz ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale który również należy do rządzącej rodziny w Szardży i jest przewodniczącym świetnie prosperującej firmy inwestycyjnej.

Hamed Ewais, Le Gardien de la Vie, 1967-68, Barjeel Art Foundation

Hamed Ewais, Le Gardien de la Vie, 1967-68, Barjeel Art Foundation

Al-Qassemi udało się osiągnąć rozgłos w 2011 roku, kiedy aktywnie uczestniczył w informowaniu świata o wydarzeniach Arabskiej Wiosny poprzez swoje konto na Twitterze. Teraz dziennikarz ma 372 tysięcy zwolenników na Twitterze i nadal promuje ideały Arabskiej Wiosny. W ubiegłym tygodniu, na przykład, w artykule dla International Business Times, zachęcał państwa rejonu Zatoki Perskiej, aby otwierali granice dla syryjskich uchodźców.

Kolekcjonując sztukę, Al-Qassemi zrywa z arabską tradycją tajemniczości wobec prywatnych posiadłości, otwarcie pokazując swoją kolekcję publiczności poprzez różnego rodzaju wystawy oraz za pomocą strony internetowej Fundacji Art Barjeel. Oprócz dzieł przedstawionych na wystawie w Londynie, Al-Qassemi aktualnie pożyczył też kilka dzieł ze swojej prywatnej kolekcji do pawilonu ZEA na Biennale w Wenecji, czy też dla Aga Khan Museum w Toronto, gdzie trwa wystawa na temat imigracji i przemieszczenia.

Zainteresowanie sztuką Al-Qassemi narodziło się w latach 1990., kiedy jako młody student odwiedzał on różne muzea w Paryżu. Po powrocie z Europy do domu, zaczął zbierać informacje dotyczące sztuki z własnego regionu, a następnie zaczął też tę sztukę kupować. Nabycie i pokazywanie sztuki arabskiej Al-Qassemi nazywa swoim obowiązkiem. Staram się budować skojarzenia sztuki arabskiej z pięknem i kulturą, zwalczając stereotypy i negatywy. Niestety, w tej chwili kultura arabska jest szczególnie zagrożona, m.in. poprzez straszne niszczenie zabytków kulturalnych, do jakiego dochodzi w Iraku i Syrii. W sytuacji, gdy ekstremiści próbują wymazać naszą przeszłość, niezmiernie ważne jest, aby traktować sztukę arabską z szacunkiem i pokazywać ją na Zachodzie. – mówi kolekcjoner.

Pierwsza część londyńskiej wystawy, zatytułowana „Debata z modernizmem”, poświęcona jest najmniej znanemu aspektowi sztuki Bliskiego Wschodu – nowoczesnemu malarstwu z pierwszej połowy XX wieku. W Galerii Whitechapel pokazanych jest aż 40 prac z tego okresu, m.in. portrety reprezentacyjne, malarstwo surrealistyczne, a także malarstwo abstrakcyjne. Najstarszym dziełem z kolekcji jest ciekawy portret młodej kobiety pt. „Nubijska dziewczyna” (1900-1910), stworzony przez ormiańsko-egipskiego artystę Ervanda Demirdjiana.
Wśród przedstawionych dzieł szczególnie warto też zwrócić uwagę na obraz pt. „ Epika o męczenniku” (1965) irackiego surrealisty Kadhima Haydera, który Al-Qassemi kupił podczas aukcji Sotheby’s w Londynie w 2011 roku za 39 tysięcy funtów brytyjskich. Ten obraz, pokazujący 10 zmęczonych koni, wcześniej był znany europejskim odbiorcom tylko z czarno-białych ilustracji. Teraz wszyscy mogą wreszcie zobaczyć na żywo i docenić potężną symbolikę czerwonego krwistego słońca i zielonego konia – kolorów, w sztuce wizualnej związanych z islamem. – komentuje Al Qassemi.

Kadhim Hayder, Epika o męczenniku, 1965, Barjeel Art Foundation

Kadhim Hayder, Epika o męczenniku, 1965, Barjeel Art Foundation

Z kolei, najdroższym dziełem, wystawionym w pierwszym etapie londyńskiej wystawy, jest obraz pokazujący wojownika z karabinem maszynowym w ręku, który ochrania społeczeństwo skupione wokół jego stóp. Jest to praca pt.„Le Gardien de la vie” – namalowana w latach 1967-68 przez egipskiego artystę Hameda Ewaisa, tuż po porażce Palestyny w konflikcie z Izraelem. Na tegorocznej aukcji Christie’s w Dubaju Al Qassemi zapłacił za ten obraz ponad 230 tysięcy funtów – kwotę bardzo wysoką, choć generalnie ceny za sztukę arabską są dużo mniejsze, niż ceny za sztukę europejską czy azjatycką.

W następnych trzech etapach wystawy będzie można zobaczyć kolejne ponad 50 prac z okresu od drugiej połowy XX wieku do czasów obecnych. W trakcie finalnego etapu wystawy w 2017 roku zostaną pokazane m.in. dwa ceramiczne gołębie z wpisanymi na nich wiadomościami o wolności, stworzone przez arabską artystkę Manal al Dowayan. Należą one do znacznie większej instalacji, składającej się całościowo z 200 porcelanowych gołębi, która w zeszłym roku została nabyta przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Katarze za imponującą kwotę 330 tysięcy dolarów. Te gołębie – to symboliczne wyrażenie naszych ogromnej nadziei na przywrócenie pokoju na Bliskim Wschodzie. – komentują organizatorzy wystawy.

Ganna Melnyk

Ilustracja (góra): Malan Al Dawayan, Gołąb stojący i Gołąb jedzący, 2012, źródło: Berjeel Art Foundation

Portal Rynekisztuka.pl

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz warsztaty o sztuce

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.