W domu aukcyjnym Christie’s, tuż przed aukcją poświęconą sztuce impresjonistycznej i nowoczesnej, natrafiono na nieznany dotąd rysunek autorstwa Paula Cézanne’a. Jest to kolejne, ekscytujące odkrycie, wzbogacające wiedzę na temat twórczości tego wybitnego postimpresjonisty.
W lutym br. pisaliśmy o przypadkowym odkryciu szkiców autorstwa Paula Cézanne’a (1839-1906), którego dokonała ekipa konserwatorska z filadelfijskiej Barnes Foundation. Dwa nieukończone rysunki znajdowały się na odwrociu akwarel przedstawiających krajobraz południowej Francji, które malarz wykonał w latach około 1885-86 oraz 1905.
W obliczu tego odkrycia informacja o odnalezieniu kolejnego rysunku Cézanne’a, tym razem przez ekspertów z domu aukcyjnego Christie’s, wydaje się być tym bardziej zaskakująca.
W związku z zaplanowaną na listopad aukcją „Impressionist and Modern Art”, podjęte zostały prace konserwatorskie nad jedną z akwarel zatytułowaną „Arbres au bord d’une route”. Dzieło należące do całej serii pejzaży malowanych przez artystę pod koniec XIX wieku w rejonie ukochanej przez niego Prowansji, miało zyskać nowy podkład tuż przed wystawieniem na sprzedaż. Po usunięciu zabezpieczającego pracę kartonu oraz passe-partout odwrocie ukazało rysunkową kompozycję złożoną z pni drzew z delikatnym rysunkiem listowia – umieszczonych na pierwszym planie oraz znajdujących się w głębi fragmentów architektury, potraktowanych szkicowo. Przedstawienie na rewersie przywołuje ponadto pewne skojarzenia z tym co widzimy na stronie frontowej pracy – rząd czterech drzew ujętych w mniej więcej 7/8 wysokości, z pobieżnie potraktowanym tłem i delikatnie zaznaczoną linią horyzontu.
Odkrycie rysunku skrywanego przez lata przed oczami znawców i miłośników sztuki, było momentem wyjątkowo emocjonującym i satysfakcjonującym – podkreśla Conor Jordan, szef Działu Sztuki Impresjonistycznej i Nowoczesnej z nowojorskiego Christie’s.
Co ciekawe nieukończony, aczkolwiek złożony w swoim charakterze, odnaleziony rysunek Cézanne’a specjaliści porównują także do znanego, olejnego obrazu malarza, wykonanego jako prezent dla służby jego rodzinnego domu i noszącego tytuł „Marronniers et ferme au Jas de Bouffan” (obecnie znajdującego się w stałej kolekcji Norton Simon Museum w Pasadenie). Wskazywać mają na to przede wszystkim podobne rozwiązanie formalne i kompozycyjne, w tym głównie połączenie motywu drzew oraz wolno stojącej zabudowy mieszkalnej w charakterystycznym, prowansalskim stylu. Prawdopodobne jest, że obraz stworzony został wiosną 1884 roku – w tym samym czasie, gdy powstał odnaleziony niedawno rysunek. Fakty te pozwalają znawcom Cezanne’a na pogłębienie studiów na temat konkretnego dzieła malarskiego – stworzonego notabene w dość trudnym momencie życia artysty, gdy tworzył właściwie w całkowitym odizolowaniu od świata. Rysunek stanowi zatem niezwykle ważny wkład w procesie ciągłego rozpoznawania dorobku artysty oraz przeformułowania myśli na temat charakteru jego twórczości, warsztatu i środków ekspresji.
m.m
Ilustracja (góra): Odnaleziony rysunek Paula Cezanne’a, źródło: Christie’s
Źródło: Christie’s
Portal Rynekisztuka.pl