
Po pięciu latach szczegółowych badań grupa ekspertów poddała w wątpliwość atrybucję dzieł niderlandzkiego mistrza wczesnego renesansu.
Hieronim Bosch (1450-1516) niderlandzki malarz znany z przedstawień opartych na silnie moralistycznym i religijnym przesłaniu, był jednym z czołowych reprezentantów sztuki wczesnego renesansu północnego.
Do jego najwybitniejszych dzieł zalicza się m.in. „Sąd ostateczny” (ok. 1480), „Ogród rozkoszy ziemskich” (1503-04), czy też „Siedem grzechów głównych” (ok. 1500) oraz „Chrystus dźwigający krzyż” (1515-16).
W efekcie szczegółowych studiów, prowadzonych w ramach 5-letniego projektu „Bosch Research and Conservation” (BRCP) autorstwo dwóch ostatnich z wymienionych dzieł – „Siedem grzechów głównych”oraz „Chrystus dźwigający krzyż”, zostało jednak w ostatnim czasie zakwestionowane. Te niespodziewane konkluzje wysunięte zostały w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych przy użyciu najnowocześniejszych i zaawansowanych technologicznie narzędzi, takich jak: reflektografia w podczerwieni czy makrofotografia o najwyższej rozdzielczości, które pozwoliły na szczegółowe porównanie dzieł artysty.
Przyjmuje się, że obie prace – uznawane do tej pory za jedne z najwybitniejszych przykładów twórczości Boscha – powstały w pracowni mistrza, jednak wyszły spod ręki niezidentyfikowanego do tej pory twórcy.
W projekcie badawczym udział brała międzynarodowa grupa specjalistów z Rijksmuseum, Radboud Universiteit w Nijmegen (Holandia) oraz University of Arizona w Tucson (USA).
Oba dzieła należą do stałej kolekcji Muzeum Prado w Madrycie.
m.m
Ilustracja (góra): Hieronim Bosch, Siedem grzechów głównych, ok. 1500
Portal Rynekisztuka.pl