szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Przełomowe wydanie kalendarza Pirelli 2016

02.12.2015

Aktualności, Magazyn

43. edycja najsłynniejszego kalendarza na świecie będzie zupełnie inna od poprzednich. W sesji zdjęciowej autorstwa Annie Leibovitz zamiast zawodowych modelek udział wzięły kobiety sukcesu, artystki i aktywistki.

Legendarne wydawnictwo, którego pierwszy egzemplarz przekazywany jest co roku na ręce brytyjskiej królowej, na rok 2016 zaplanowało radykalne przeformułowanie charakteru fotografii. Kalendarz Pirelli znany przede wszystkim z wysokiej jakości zdjęć wykonywanych przez najlepszych fotografów świata, w roku 2016 zaproponuje zupełnie inne spojrzenie na problematykę kobiecego piękna.

Patti Smith, Pirelli 2016, fot. Annie Leibovitz, źródło: Twitter

Patti Smith, Pirelli 2016, fot. Annie Leibovitz, źródło: Twitter

Formuła, która do tej pory bazowała na fotografiach przedstawiających nagie sylwetki szczupłych modelek lub aktorek, zostanie zastąpiona wizerunkami kobiet sukcesu, w tym artystek, mecenasek sztuki, aktywistek zaangażowanych w działanie na rzecz poprawy świata. Większość z nich pozować będzie w ubraniu, często charakterystycznym dla ich indywidualnego stylu. Przed obiektywem słynnej amerykańskiej fotografki Annie Leibovitz, która była także autorką zdjęć edycji z 2000 roku, staną m.in.: Yoko Ono, Patti Smith, Serena Williams, Natalija Wodianowa, Yao Chen, Shirin Neshat czy Agnes Gund. Co istotne, celem Leibovitz będzie nie tylko ukazanie utalentowanych kobiet, ale przede wszystkim reprezentowanej przez nie różnorodności pod względem urody, rozmiaru, wieku i rasy. Pirelli 2016 ma być feministycznym manifestem, obrazem kobiecego piękna wynikającego z talentu, a nie samego wyglądu.

Samo wydawnictwo jest jednym z bardziej ekskluzywnych produktów popkultury, który ze względu na wysoką jakość artystyczną fotografii nierzadko uznaje się za dzieło sztuki samo w sobie.

Niepodlegający sprzedaży kalendarz ukazuje się w zaledwie kilkunastu tysiącach egzemplarzy, które trafiają w ręce wybranych odbiorców. Do Polski trafia 150 sztuk. Pirelli wychodzi nieprzerwanie od 1964 roku – początkowo był jedynie firmowym kalendarzem włoskiej firmy Pirelli, specjalizującej się w produkcji opon, a jego pierwsze numery tworzone były bez aspiracji artystycznych. W ciągu kilku dekad rozwoju wydawnictwa do jego tworzenia – poza wspomnianą Leibovitz – zapraszano takich artystów jak: Helmut Newton, Richard Avedon, Mario Sorrenti, Peter Lindbergh, Bruce Weber czy Karl Lagerfeld.

m.m

Ilustracja (góra): Serena Williams, Pirelli 2016, fot. Annie Leibovitz, źródło: Twitter

Portal Rynekisztuka.pl

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.