43. edycja najsłynniejszego kalendarza na świecie będzie zupełnie inna od poprzednich. W sesji zdjęciowej autorstwa Annie Leibovitz zamiast zawodowych modelek udział wzięły kobiety sukcesu, artystki i aktywistki.
Legendarne wydawnictwo, którego pierwszy egzemplarz przekazywany jest co roku na ręce brytyjskiej królowej, na rok 2016 zaplanowało radykalne przeformułowanie charakteru fotografii. Kalendarz Pirelli znany przede wszystkim z wysokiej jakości zdjęć wykonywanych przez najlepszych fotografów świata, w roku 2016 zaproponuje zupełnie inne spojrzenie na problematykę kobiecego piękna.
Formuła, która do tej pory bazowała na fotografiach przedstawiających nagie sylwetki szczupłych modelek lub aktorek, zostanie zastąpiona wizerunkami kobiet sukcesu, w tym artystek, mecenasek sztuki, aktywistek zaangażowanych w działanie na rzecz poprawy świata. Większość z nich pozować będzie w ubraniu, często charakterystycznym dla ich indywidualnego stylu. Przed obiektywem słynnej amerykańskiej fotografki Annie Leibovitz, która była także autorką zdjęć edycji z 2000 roku, staną m.in.: Yoko Ono, Patti Smith, Serena Williams, Natalija Wodianowa, Yao Chen, Shirin Neshat czy Agnes Gund. Co istotne, celem Leibovitz będzie nie tylko ukazanie utalentowanych kobiet, ale przede wszystkim reprezentowanej przez nie różnorodności pod względem urody, rozmiaru, wieku i rasy. Pirelli 2016 ma być feministycznym manifestem, obrazem kobiecego piękna wynikającego z talentu, a nie samego wyglądu.
Samo wydawnictwo jest jednym z bardziej ekskluzywnych produktów popkultury, który ze względu na wysoką jakość artystyczną fotografii nierzadko uznaje się za dzieło sztuki samo w sobie.
Niepodlegający sprzedaży kalendarz ukazuje się w zaledwie kilkunastu tysiącach egzemplarzy, które trafiają w ręce wybranych odbiorców. Do Polski trafia 150 sztuk. Pirelli wychodzi nieprzerwanie od 1964 roku – początkowo był jedynie firmowym kalendarzem włoskiej firmy Pirelli, specjalizującej się w produkcji opon, a jego pierwsze numery tworzone były bez aspiracji artystycznych. W ciągu kilku dekad rozwoju wydawnictwa do jego tworzenia – poza wspomnianą Leibovitz – zapraszano takich artystów jak: Helmut Newton, Richard Avedon, Mario Sorrenti, Peter Lindbergh, Bruce Weber czy Karl Lagerfeld.
m.m
Ilustracja (góra): Serena Williams, Pirelli 2016, fot. Annie Leibovitz, źródło: Twitter
Portal Rynekisztuka.pl