Dzieło Goyi użyczone Muzeum Prado przez nowojorskie Frick Collection
27.01.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia
Nowojorskie muzeum Frick Collection na okres trzech miesięcy wypożyczyło Muzeum Prado znane dzieło Francisco de Goyi. Obraz przedstawia portret Pedra Téllez-Giróna, IX księcia de Osuna.
Od 19 stycznia w Muzeum Prado w Madrycie oglądać można wybitne dzieło Francisco de Goyi wypożyczone na okres trzech miesięcy przez nowojorskie muzeum Fick Collection. Prado szczycące się jedną z ciekawszych i najbogatszych kolekcji sztuki w Europie, jest domem dla wielu arcydzieł światowej klasy, w tym wybitnych realizacji Goyi – jednego z najważniejszych hiszpańskich malarzy okresu romantyzmu. W ramach prowadzonego przez instytucję programu „Invited Work” (Dzieła zaproszone) muzeum zachęca instytucje zagraniczne do krótkoterminowego wypożyczenia dzieł, które mogą nie tylko wpłynąć na popularyzację muzeum (i podniesienie frekwencji), ale przede wszystkim nawiązują dialog z pracami z jego stałej kolekcji. Prowadzony od 2010 roku program sponsorowany jest przez Fundację Przyjaciół Muzeum Prado (Fundación Amigos del Museo del Prado).
Pozyskany na podstawie specjalnej umowy obraz Goyi, pokazywany na tymczasowej ekspozycji, to portretowe przedstawienie Pedra Téllez-Giróna, IX księcia de Osuna, które na co dzień znajduje się w zbiorach Frick Collection – znanego nowojorskiego muzeum sprofilowanego na sztukę starych mistrzów. Portret stworzony przez hiszpańskiego malarza (prawdopodobnie) w 1798 r., ukazuje sylwetkę jednego z najznakomitszych patronów Goyi, z którym współpracował od 1780 r. Po śmierci Téllez-Giróna malarz pozostał związany z rodziną swojego mecenasa, tworząc portrety dla jego żony i dzieci do 1817 r. W zbiorach samego Prado znajdują się liczne płótna wykonane dla rodziny księcia de Osuna, w tym m.in. “Portret rodzinny” z 1785 r., portret Markizy Santa Cruz z 1805 r. oraz księżnej Abrantess z 1816 r.
Dzieło wypożyczone przez Frick Collection jest jednym z wybitniejszych realizacji portretowych wchodzących w skład stałej kolekcji nowojorskiej instytucji. Przeprowadza niedawno gruntowna renowacja obrazu, wykonana przez specjalistów z Metropolitan Museum, odsłoniła złożoność zastosowanych przez malarza technik oraz palety barw, pozwalających przypuszczać, że obraz może pochodzić z późniejszego okresu twórczości Goyi, lat 1807-1817.
Portretując księcia, malarz starał się uchwycić jego wrażliwą i entuzjastyczną osobowość, dzięki której – jak podkreślają historycy – uchodził za osobę niezwykle lubianą i popularną w środowisku ówczesnych elit. Wymiary dzieła – zbliżone do obrazu z wizerunkiem księżnej de Osuna z 1786, sposób ukazania sylwetki oraz kierunek spojrzenia – sugerują, że mogło ono powstać jako uzupełnienie dla w portretu jego żony.
Sprowadzony z Nowego Jorku obraz można oglądać w Prado do 24 kwietnia br.
m.m.
Fotografia (góra): Francisco de Goya, portret Don Pedro de Alcántara Téllez-Girón y Pacheco, IX księcia de Osuna, źródło: materiały prasowe Muzeum Prado