szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Symbolizm europejski na wystawie w Palazzo Reale w Mediolanie

09.02.2016

Aktualności, Wystawy, Wystawy: Europa

Od 3 lutego do 5 czerwca 2016r. w Palazzo Reale w Mediolanie prezentowana jest wystawa „Symbolism. European Art from the Belle Époque to the Great War”. Na ekspozycji zobaczymy około 150 dzieł sztuki, w tym obrazów, rzeźb i niemałą kolekcję grafik reprezentujących najciekawsze cechy symbolizmu. Wystawa obejmuje także niedawno otwartą wystawę Alfonsa Muchy.

Na ponad 2 tys. metrów kwadratowych powierzchni wystawowej i w 24 pokojach, pierwszy raz na tak dużą skalę prezentowana jest wystawa symbolistów, gdzie porównać można włoskich przedstawicieli z artystami z całej Europy. Występujące różnice goście wystawy mogą zobaczyć w ponad stu obrazach, rzeźbach i wyjątkowym wyborze druków, reprezentujących najciekawsze produkcje symbolizmu, pochodzące z głównych włoskich i europejskich muzeów jak i również prywatnych kolekcji. Prace te ukazują dążenie symbolistów, dla których głównym elementem twórczości było użycie duchowych i sensorycznych elementów, do osiągnięcia jednolitego efektu stwarzającego sztukę absolutną.

Wystawa jest częścią specjalnego programu Palazzo Reale, poświęconego sztuce przełomu XIX i XX wieku, który został zainicjowany jesienią 2015 roku otwarciem wystawy Alfonsa Muchy pt. „E le atmosfere Art Nouveau”.

Symbolizm, odmiennie rozumiany w różnych krajach Europy, miał jeden wspólny mianownik – przywiązywał wielką wagę do symboliki i tematów zaczerpniętych z mitologii, które nawiązywały do uniwersalnych wartości jak życie i śmierć, miłość i grzech, aż do ciągłego poznawania tajemnic natury i ludzkiej egzystencji.

Poprzez 18 sekcji tematycznych wystawa przywołuje oniryczny klimat, który różni artyści starali się osiągnąć poprzez badanie najbardziej intymnych i sekretnych tajemnic wszechświata. Odwiedzający wystawę napotka zjawiskowe inspiracje Fernanda Khnopff’a, w tym ikony symbolizmu jak „The Caress” przedstawiające kobietę-lamparta i „Head of Orpheus floating on water” Jean’a Delville z Belgii. Zobaczyć można także śmiałe, ikonograficzne wynalazki Klinger’a, demoniczne reprezentacje twórczości Odilon’a Redon’a, interpretacje mitów Gustave’a Moreau, witalizm Ferdinanda Hodler’a w „The Chosen One” z Hagen w Niemczech. Częścią ekspozycji jest także bogaty zbiór prac grupy Les Nabis, interpretacje miłości Giovanniego Segantini, magia ozdób stworzonych przez Galileo Chini, oraz „The Silence of the Forest” autorstwa Arnolda Böcklin, z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Zaprezentowane są także sylwetki i twórczość mniej znanych włoskich artystów. Niektóre dzieła po raz pierwszy zostaną zaprezentowane we Włoszech.

Wystawa potrwa do 5 czerwca 2016 r.

Katarzyna Bagińska

Fotografia (góra): „The Caress”, The Cheetah woman, 1896, oil on canvas, 50 × 150 cm. Źródło: Musée Royaux des Beaux-Arts, Brussels

 

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Jeden komentarz do “Symbolizm europejski na wystawie w Palazzo Reale w Mediolanie”

  1. galeriankazkrakowa

    szkoda, ze autorka przemilczała obecność polskich symbolistów

Skomentuj galeriankazkrakowa Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.