Symbolizm europejski na wystawie w Palazzo Reale w Mediolanie
09.02.2016
Aktualności, Wystawy, Wystawy: Europa
Od 3 lutego do 5 czerwca 2016r. w Palazzo Reale w Mediolanie prezentowana jest wystawa „Symbolism. European Art from the Belle Époque to the Great War”. Na ekspozycji zobaczymy około 150 dzieł sztuki, w tym obrazów, rzeźb i niemałą kolekcję grafik reprezentujących najciekawsze cechy symbolizmu. Wystawa obejmuje także niedawno otwartą wystawę Alfonsa Muchy.
Na ponad 2 tys. metrów kwadratowych powierzchni wystawowej i w 24 pokojach, pierwszy raz na tak dużą skalę prezentowana jest wystawa symbolistów, gdzie porównać można włoskich przedstawicieli z artystami z całej Europy. Występujące różnice goście wystawy mogą zobaczyć w ponad stu obrazach, rzeźbach i wyjątkowym wyborze druków, reprezentujących najciekawsze produkcje symbolizmu, pochodzące z głównych włoskich i europejskich muzeów jak i również prywatnych kolekcji. Prace te ukazują dążenie symbolistów, dla których głównym elementem twórczości było użycie duchowych i sensorycznych elementów, do osiągnięcia jednolitego efektu stwarzającego sztukę absolutną.
Wystawa jest częścią specjalnego programu Palazzo Reale, poświęconego sztuce przełomu XIX i XX wieku, który został zainicjowany jesienią 2015 roku otwarciem wystawy Alfonsa Muchy pt. „E le atmosfere Art Nouveau”.
Symbolizm, odmiennie rozumiany w różnych krajach Europy, miał jeden wspólny mianownik – przywiązywał wielką wagę do symboliki i tematów zaczerpniętych z mitologii, które nawiązywały do uniwersalnych wartości jak życie i śmierć, miłość i grzech, aż do ciągłego poznawania tajemnic natury i ludzkiej egzystencji.
Poprzez 18 sekcji tematycznych wystawa przywołuje oniryczny klimat, który różni artyści starali się osiągnąć poprzez badanie najbardziej intymnych i sekretnych tajemnic wszechświata. Odwiedzający wystawę napotka zjawiskowe inspiracje Fernanda Khnopff’a, w tym ikony symbolizmu jak „The Caress” przedstawiające kobietę-lamparta i „Head of Orpheus floating on water” Jean’a Delville z Belgii. Zobaczyć można także śmiałe, ikonograficzne wynalazki Klinger’a, demoniczne reprezentacje twórczości Odilon’a Redon’a, interpretacje mitów Gustave’a Moreau, witalizm Ferdinanda Hodler’a w „The Chosen One” z Hagen w Niemczech. Częścią ekspozycji jest także bogaty zbiór prac grupy Les Nabis, interpretacje miłości Giovanniego Segantini, magia ozdób stworzonych przez Galileo Chini, oraz „The Silence of the Forest” autorstwa Arnolda Böcklin, z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Zaprezentowane są także sylwetki i twórczość mniej znanych włoskich artystów. Niektóre dzieła po raz pierwszy zostaną zaprezentowane we Włoszech.
Wystawa potrwa do 5 czerwca 2016 r.
Katarzyna Bagińska
Fotografia (góra): „The Caress”, The Cheetah woman, 1896, oil on canvas, 50 × 150 cm. Źródło: Musée Royaux des Beaux-Arts, Brussels
szkoda, ze autorka przemilczała obecność polskich symbolistów