szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
AM warsztaty Baner Magazyn RiSZ no4

12. edycja Berlin Gallery Weekend

27.04.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Już w najbliższy piątek 29 kwietnia rusza 12. Edycja Berlin Gallery Weekend. Wiodąca impreza wystawiennicza, w której udział weźmie ponad 50. miejscowych galerii, jak co roku przyciągnie tłumy kolekcjonerów, muzealników i miłośników sztuki z całego świata. Warto tam być.

KwieKulik, Pomnik bez paszportu, 1978, źródło: materiały prasowe Żak Branicka

KwieKulik, Pomnik bez paszportu, 1978, źródło: materiały prasowe Żak Branicka

Berlin Gallery Weekend od momentu powstania w roku 2005 jest inicjatywą cieszącą się dużym uznaniem i powodzeniem zarówno wśród nastawionych na kupno dzieł kolekcjonerów, jak i pasjonatów sztuki. Dla jednych i drugich BGW jest okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami w sztuce, artystami debiutującymi oraz świeżymi pracami rozpoznanych już twórców. Weekend galerii jest wydarzeniem skupiającym wybrane, w większości prywatne galerie sztuki współczesnej, które w tym samym czasie organizują wystawy i imprezy towarzyszące. Wzorując się na berlińskim wydarzeniu, także inne europejskie miasta jak Paryż, Barcelona, Warszawa czy Kraków od kilku lat przygotowują własne imprezy o tym samym profilu.

Berlin Gallery Weekend choć jest imprezą lokalną od początku przyciąga do stolicy Niemiec kolekcjonerów, muzealników i galerzystów z całego świata, stając się – ze względu na widownię – imprezą międzynarodową. To właśnie z tego względu BGW niejednokrotnie oferowało najlepsze wystawy jakie można było obejrzeć w Berlinie w danym roku.

W 12. edycji BGW udział wezmą 54 lokalne galerie, zarówno uznane, jak i te, które starają się zaznaczyć swoją obecność na artystycznej mapie miasta. Wśród instytucji prywatnych pojawią się m.in.: galeria NEU, Plan B, Carlier Gebauer, Barbara Wien czy Contemporary Fine Arts.

Poniżej przedstawiamy trzy wybrane wystawy, które naszym zdaniem zasługują na szczególną uwagę:

Wolfgang Tillmans , Studio Still Life, źródło: materaiły prasowe Galerie Buchholz

Wolfgang Tillmans , Studio Still Life, źródło: materaiły prasowe Galerie Buchholz

KwieKulik w Żak Branicka
Wystawa polskiego awangardowego duetu artystycznego działającego w latach 1971-1987 obejmie przede wszystkim prace dokumentujące realizowane przez nich performance i happeningi. Galeria przypomni o najważniejszych ideach, stojących u podstaw aktywności KwieKulik, czyli próby łączenia życia ze sztuką i sztuki z polityką. Jedną z ważniejszych prac, pokazanych na wystawie będzie „Pomnik bez paszportu” z 1978 r., dotykająca problemu ograniczania wolności i będąca reakcją na często absurdalną politykę reżimową tamtego czasu. Kuratorzy wystawy poprzez ukazanie dzieł sprzed ponad trzech dekad chcą nawiązać do obecnej sytuacji politycznej w Europie oraz wskazać na niespodziewaną aktualność prac polskiego duetu powstających przecież w zupełnie innym kontekście społeczno-politycznym.

Rirkrit Tiravanija, Untitled, bicycle shower, 2010, źródło: materiały prasowe Helga Maria Klosterfelde edition

Rirkrit Tiravanija, Untitled, bicycle shower, 2010, źródło: materiały prasowe Helga Maria Klosterfelde edition

Wolfgang Tillmans w Galerie Buchholz
W przedstawionej na wystawie serii zdjęć “Studio” fotograf, pracujący pomiędzy Berlinem, Nowym Jorkiem i Londynem ukaże przestrzeń swojej codziennej pracy, którą dokumentował przez ostatnie 20 lat. Klasyczny temat historii sztuki zostanie u Tillmansa potraktowany jako możliwość zinwentaryzowania oraz kartograficznego ujęcia miejsca twórczego, ale nierzadko także rutynowego działania. Artysta sprawdza w tym projekcie jaką rolę odgrywa dla niego zmitologizowana przestrzeń atelier – miejsca, w którym spędza większość swojego czasu, będącego przestrzenią idei, archiwum i ciemnią fotograficzną, noszącego ślady twórczej pracy i spotkań towarzyskich. „Studio” jest więc pracą o wielowymiarowości i wielofunkcyjnej roli pracowni artystycznej.

Rirkrit Tiravanija w Helga Maria Klosterfelde edition
Światowej sławy artysta, pochodzący z Argentyny, pracujący głównie w Nowym Jorku i Berlinie, którego sztuka jest emblematycznym przykładem tzw. „estetyki relacyjnej”, podczas berlińskiej wystawy zaprezentuje serię prac pochodzącą z lat 2010-2013. Jedną z nich będzie wielkoformatowa realizacja Mikado [Bierki] złożona z 24 drewnianych patyczków, o długości 150 cm oraz pudełka z wróżbami, która powstała w ilości 16 sztuk. Na ekspozycji znajdzie się także „Untitled (bicycle shower)” [rowerowy prysznic], który kilka lat temu był częścią agrokulturalno-architektonicznego projektu „The Land Project” realizowanego wspólnie przez grupę artystów w Chiang Mai w Tajlandii. Wszystkie prace związane są z podstawową działalnością artysty opartą na partycypacji i współpracy pomiędzy twórcą i widzem. Tiravanija od początku lat 90. wykorzystuje przestrzeń galerii jako platformę do budowania żywej relacji pomiędzy dziełem sztuki i odbiorcą, udowadniając, że praca artysty nie istnieje bez aktywnej ingerencji widza.

Galerie biorące udział w Berlin Gallery Weekend czynne od 29 kwietnia (w godz. 18.00-21.00) do 1 maja (w sobotę i niedzielę w godz. 11.00 – 19.00).

Fotografia (góra): Berlin Gallery Weekend, źródło: materiały prasowe BGW

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.