szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

250 lat domu aukcyjnego Christie’s

29.04.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Założony w 1766 roku angielski dom aukcyjny Christie’s świętuje w tym roku okrągłą 250 rocznicę powstania. Z tej okazji instytucja przygotowała serię specjalnych licytacji, wystaw i wydarzeń towarzyszących.

Thomas Gainsborough, Portrait of James Christie, źródło: Christie's

Thomas Gainsborough, Portrait of James Christie, źródło: Christie’s

Kiedy w 1766 roku szkocki marszand James Christie zakładał jeden z pierwszych domów aukcyjnych w Londynie mógł jedynie przypuszczać, że lubiąca otaczać się wysmakowanymi przedmiotami artystycznymi angielska arystokracja szybko doceni jego przełomową inicjatywę.
Choć pierwsza aukcja odbyła się już 5 grudnia 1766 roku, to pierwsze spektakularne sukcesy przyszły w okresie po rewolucji francuskiej w 1789 r. W tym czasie firma Christie miała już nie tylko zapewnioną reputację w lokalnym środowisku, ale stanowiła najważniejsze centrum międzynarodowej wymiany dzieł sztuki.

Obecnie dom aukcyjny Christie’s jest największą tego typu instytucją na świecie pod względem przychodów wyprzedzając nawet swojego odwiecznego rywala Sotheby’s.

Z okazji tegorocznych obchodów 250 rocznicy powstania najsłynniejszego „domu sztuki” Christie’s przygotowało serię specjalnych wydarzeń, z których najważniejszymi są wielka licytacja „Defining British Art: The Evening Sale” zaplanowana na 30 czerwca oraz przekrojowa wystawa „Defining British Art: A Loan Exhibition”, która trwać będzie w dniach od 17 czerwca do 15 lipca. Oba wydarzenia mają na celu zaprezentowanie spuścizny czterech wieków sztuki Wielkiej Brytanii.

Wśród licznych obiektów wystawionych na sprzedaż podczas czerwcowego wieczoru, perłami będą trzy arcydzieła historii sztuki od XVIII wieku do współczesności. Intymny portret „Ib and her husband” Luciana Freuda z 1992 r. wyceniony na około 18 mln funtów, obraz „Golden hours” Frederica Leightona z 1864 r., wart 3-5 mln funtów, a także znakomite płótno pochodzące z 1778 r. „Portrait of Lucy Long, Mrs George Hardinge” namalowany przez Joshue Reynoldsa, którego estymacja wynosi 2-3 mln funtów i który zostanie wystawiony na aukcję po raz pierwszy w historii. Wymienione dzieła, pochodzące z ważnych kolekcji prywatnych, przed pójściem pod młotek zostaną zaprezentowane podczas majowego pokazu w oddziałach Christie’s w Nowym Jorku i Hong Kongu.

Lucian Freud, Ib and her husband, źródło: Christie's

Lucian Freud, Ib and her husband, źródło: Christie’s

Organizatorzy aukcji zaznaczają, że wydarzenie zaplanowane na 30 czerwca, będzie pierwszą, tak szeroko zakrojoną licytacją arcydzieł sztuki brytyjskiej prezentującą całe spektrum postaw artystycznych od XVIII wieku do czasów współczesnych. Aukcja otwarta dla wszystkich ma na celu zachęcenie do nabywania dzieł sztuki nie tylko doświadczonych kolekcjonerów, ale także tych, którzy stawiają pierwsze kroki w nabywaniu tzw. towarów luksusowych.
Orlando Rock, prezes brytyjskiego Christie’s nie ukrywa, że organizacja tej przełomowej aukcji wynika nie tylko z ważnych obchodów 250 lecia instytucji, ale była możliwa przede wszystkim dzięki wcześniejszym sukcesom takich licytacji jak „Looking Forward to the Past” czy „The Artist’s Muse”, które okazały się ogromnym sukcesem finansowym i odbiły się szerokim echem w prasie oraz w środowisku kolekcjonerów.

Wystawa „Defining British Art: A Loan Exhibition” jako wydarzenie uzupełniające utrzymana będzie w podobnym co licytacja charakterze, prezentując to czym sztuka brytyjska od wieków wyróżniała się na arenie międzynarodowej. Tematem przewodnim będzie jednak nie tylko wskazanie na wybitne jednostki lokalnej sztuki: Reynoldsa, Gainsborough, Blake’a, Leightona, Freuda czy Bacona, ale także prześledzenie ewolucji narodowego dziedzictwa Wielkiej Brytanii.

Wydarzeniem zamykającym letnie obchody 250-lecia Christie’s będzie przygotowana na lipiec konferencja „Creating Markets, Collecting Art”. Skupi się ona na idei kolekcjonowania, którą uczestnicy – akademicy, muzealnicy i sami kolekcjonerzy – analizować będą z perspektywy historycznej, teoretycznej, a także kontekstów współczesnych.

Fotografia (góra): Frederic Leighton, Golden hours, 1864, źródło: Christie’s

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.