szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Polska artystka w nowojorskim New Museum i mediolańskiej Fundacji Prada

10.05.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Goshka Macuga na światowej scenie artystycznej jest jedną z lepiej rozpoznanych twórczyń polskiego pochodzenia. Do czerwca jej prace oglądać można w dwóch ważnych instytucjach kulturalnych: nowojorskim New Museum oraz mediolańskiej siedzibie Fundacji Prada.

Urodzona w Warszawie w 1967 roku Goshka Macuga [właśc. Małgorzata Macuga] karierę rozpoczęła w Londynie, gdzie studiowała na dwóch legendarnych uczelniach artystycznych: Central Saint Martins School of Art oraz Goldsmiths College. Obie szkoły miały niepodważalny wpływ w formowaniu się artystycznej postawy Macugi, która przy tworzeniu instalacji, obiektów czy fotomontaży posługuje się przede wszystkim językiem konceptualnym. Ten jak wiadomo był w Wielkiej Brytanii rozwijany od lat 60. przede wszystkim w murach Saint Martins, a dwie dekady później jego współczesna odmiana promowana była przez profesorów z Goldsmiths, którego absolwentami byli w latach 90. tacy artyści jak: Damien Hirst, Sarah Lucas czy Steve McQuinn.

Goshka Macuga, To the Son of Man Who Ate the Scroll, 2016, źródło: materiały prasowe Fondazione Prada

Goshka Macuga, To the Son of Man Who Ate the Scroll, 2016, źródło: materiały prasowe Fondazione Prada

Ważnym osiągnięciem w karierze artystki była nominacja do prestiżowej Turner Prize, którą otrzymała w roku 2008 od międzynarodowego jury powołanego przez Tate Gallery. Od tamtej pory jej prace wystawiane były w ważnych ośrodkach artystycznych na całym świecie: Saatchi Gallery w Londynie, Kunsthalle Basel, Museum of Contemporary Art w Chicago, a w roku 2011, po latach nieobecności w Polsce, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki przygotowała przekrojową, indywidualną wystawę artystki „Goshka Macuga: Untitled”. Bieżący rok uzupełnia duży już dorobek artystki o dwa kolejne sukcesy – solowe wystawy w prestiżowych instytucjach takich jak Fondazione Prada w Mediolanie oraz New Museum w Nowym Jorku.

Pierwsza z nich zatytułowana „Goshka Macuga: To the Son of Man Who Ate the Scroll” trwa od 4 lutego do 19 czerwca br. i rozłożona jest na trzech galeryjnych przestrzeniach w gmachu Fundacji: Podium, Cisterna i Sud Gallery. Fabuła wystawy opiera się na rozwijanej przez Macugę od lat strategii powiązania roli artysty, kuratora, kolekcjonera, badacza i projektanta ekspozycji. Zgodnie z ideą wielozadaniowości artystka różnicuje także media, w których tworzy, stąd na ekspozycji znajdują się prace rzeźbiarskie, fotograficzne i architektoniczne, a także instalacje i obiekty. Organizatorzy wystawy wskazują, że Macuga „stawia kluczowe dla sztuki pytania odnoszące się do zagadnienia czasu, początku i końca, a także upadku i odrodzenia”. Artystka przygląda się ponadto fenomenowi sztucznej inteligencji oraz wpływom jakie ma ona na rozwój i selekcjonowanie wiedzy. Jednym z głównych punktów ekspozycji jest zaprojektowany przez Macugę i wyprodukowany przez japońską firmę A Lab robot, który prowadzi monolog, wypowiadając zaprogramowane frazy. Android jako centralna część jednej z przestrzeni wystawienniczych otoczony został ponadto przez prace ze stałej kolekcji Fondazione Prada, odnoszące się do tematyki kosmosu, wśród nich znalazły się dzieła: Lucio Fontany, Alberto Giacomettiego czy Phyllidi Barlow. Wystawie towarzyszy obszerny katalog pt. „Before the Beginning and After the End” opatrzony wstępem Miucci Prady oraz Patrizio Bertelliego i zredagowany przez Mario Mainettiego

Goshka Macuga, Preparatory Notes, 2014, źródło: materiały prasowe New Museum

Goshka Macuga, Preparatory Notes, 2014, źródło: materiały prasowe New Museum

Z kolei, nowojorska wystawa Macugi, która trwa do 26 czerwca w New Museum – jedynym na Manhattanie muzeum w całości poświęconemu sztuce aktualnej – odnosi się do zainteresowania artystki historią oraz motywem historycznego archiwum. To fascynacje, które prowadzą ją do badania zależności pomiędzy artystami, instytucjami, społecznościami i polityką. W pracach wybranych na na nowojorską ekspozycję zatytułowaną „Goshka Macuga: Time as Fabric” artystka sprawdza na ile sztuka może być narzędziem społeczno-politycznym służącym jako środek przekazu, inicjującym zmiany lub publiczne debaty. Zaaranżowana w przestrzeni drugiego piętra muzeum, wystawa prezentuje m.in. pięć wielkoformatowych, czarno-białych tapet, wykonanych na przestrzeni pięciu ostatnich lat oraz prace performatywne zwane „theatrical environment”. Wystawa wzbogacona jest o wydarzenia towarzyszące m.in. projekcję filmu dokumentującego performance „Preparatory Notes” (2014) oraz spotkanie z artystką, które odbyło się 5 maja w New Museum Theater.

Fotografia (góra): Goshka Macuga, To the Son of Man Who Ate the Scroll, 2016, źródło: materiały prasowe Fondazione Prada

LOGO RiSi

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.