Wystawa arcydzieł surrealizmu w Edynburgu
06.06.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy, Wystawy: Europa
Światowej sławy dzieła Salvadora Dalego, Joana Miro, Maxa Ernsta, Paula Delvauxa, Rene Magritte’a, Man Raya, Giorgio de Chirico oraz wielu innych, można podziwiać w Szkockim Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej. Wystawa „Surrealistyczne spotkania. Kolekcjonując cudowności” składa się z aż 400 prac, rzeźb, rysunków i archiwaliów prezentujących wyjątkowe spectrum sztuki surrealistycznej.
Szkocka wystawa bazuje na unikatowych zbiorach, pochodzących z najważniejszych kolekcji surrealizmu i dadaizmu, min. z muzeów w Rotterdamie i Hamburgu. Prezentować będzie m.in. słynnego „Wielkiego Paranoika” z 1936 roku oraz „Telefon- Homar” autorstwa Salvadora Dalego, a także sławne dzieło „The Red Model III” Rene Magritte’a z 1937 roku. Wszystkie zebrane prace są niezwykle ważne dla rozwoju surrealizmu i należą do najbardziej wybitnych, jakie powstały w tym kierunku. Wystawa opowiada również o fascynujących historiach ludzi, którzy wielkim zaangażowaniem i pasją zdobywali i kolekcjonowali te prace.
Każda z zaprezentowanych kolekcji powstawała z różnych pobudek, w odmiennych okolicznościach historycznych. Wszystkie jednak cechuje bardzo wysoka jakość oraz poziom estetyki, a także niezwykle rozeznanie w świecie sztuki. Każdy z kolekcjonerów był świadomy, iż tworzenia takiego zbioru przyczyniało się bardzo mocno dla dobra publicznego.
„Surrealizm, chyba najbardziej ze wszystkich kierunków w sztuce, czerpał ze zbiorowej, publicznej wyobraźni. Samo słowo <surrealny> dotyczy wszystkiego, co było wspaniale dziwne, a co Andre Breton, główny teoretyk sztuki surrealistycznej, określał mianem <cudowne>. Wystawa skupia bardzo wiele ważnych dzieł, rzadko pokazywanych publicznie, które razem tworzą bardzo ciekawe zestawienie„. – twierdzi kuratorka wystawy, Keith Hartley, zastępca dyrektora Szkockiego Narodowego Muzeum Sztuki Współczesnej.
Surrealizm stanowił jeden z najbardziej radykalnych kierunków w sztuce XX wieku, który zrewolucjonizował artystyczną konwencję poprzez eksplorację podświadomości oraz sennych marzeń i potęgi wyobraźni. Wywodził się z chaotycznego, odrzucającego tradycyjne wartości ruchu Dada, stanowiąc nurt, który od momentu pojawienia się po raz pierwszy latach. 20 XX wieku, nadal oddziałuje mocno na współczesną kulturę i sztukę.
Szkocka wystawa potrwa do 11 września 2016 roku.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Paul Delavaux, The Call of the Night, 1938, źródło: Scottish National Gallery of Modern Art