Amerykańscy mistrzowie malarstwa nowoczesnego na wystawie w Chicago
09.06.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy, Wystawy: Świat

Pochodzące z lat 30. XX wieku nowatorskie prace takich malarzy jak Edward Hopper, Grant Wood czy Georgia O’Keeffe oglądać można na amerykańskiej wystawie zorganizowanej przez Art Institute w Chicago.
Wystawa zatytułowana „Ameryka po upadku: Malarstwo w latach 30.”, prezentowana w nowym skrzydle Art Institute w Chicago, przybliża jeden z najbardziej różnorodnych i dynamicznych okresów w sztuce amerykańskiej, przypadający na czasy tuż po Wielkim Kryzysie zapoczątkowanym przez krach giełdowy na nowojorskiej Wall Street w 1929 roku. Malarze poszukiwali w tym czasie swojego stylu, nawiązując do europejskiej abstrakcji, realizmu, tematu pracy oraz miejskich i wiejskich motywów, przedstawianych w tradycyjny oraz zupełnie nowy sposób.
Złożona z 50 prac malarskich, takich czołowych artystów jak Edward Hopper, Grant Wood, Georgia O’Keeffe, Aron Douglas, Charles Sheeler oraz wielu innych, wystawa prezentuje i odkrywa sposób, w jaki artyści starali się przemyśleć na nowo modernizm i stworzyć nową tożsamość oraz sztukę narodową. Ekspozycja pozwala zapoznać się z burzliwą rzeczywistością lat 30. w Stanach Zjednoczonych, które borykając się z gospodarczymi, ekonomicznymi oraz estetycznymi problemami starały się odpowiedzieć na pytanie: Czym jest i jak wygląda prawdziwa amerykańska sztuka?
Na wystawie można podziwiać pełne melancholii, refleksyjne prace Edwarda Hoppera, czy regionalizm w wydaniu dzieł Thomasa Harta Bentona. Malarze tacy jak Philip Evergood oraz Ben Shanh wykorzystywali socrealizm do protestów związanych z politycznymi i rasowymi problemami ówczesnego świata. Historia, okazywała się w tym wypadku doskonałym pretekstem do mówienia o sprawach teraźniejszych oraz opisywania rzeczywistości.
„Rok 1930 to czas definiowania się amerykańskiej sceny. Wystawa „Ameryka po upadku” opisuje poszukiwania prawdziwej Ameryki, charakterystyczne zarówno dla artystów, jak i pisarzy i krytyków, ukazując ich fascynacje tożsamością narodową oraz przedstawiając odpowiedź na Wielki Kryzys.” – mówi Judith Barter, kurator Sztuki Amerykańskiej.
Wystawa czynna będzie w Chicago do 19 września 2016 roku. Później ekspozycja powędruje do Musee de L’Orangerie w Paryżu oraz do Royal Academy w Londynie.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Fragment dzieła Granta Wooda, American Gothic, 1930, źródło: Art Institute of Chicago