Unikatowa, wykonana z brązu „Leżąca figura: Festiwal” autorstwa Henry’ego Moore’a przewodzić będzie 30 czerwca sekcję rzeźby w czasie jubileuszowej aukcji z okazji 250-lecia domu aukcyjnego Christie’s. Jej estymacja wynosi 15-20 milionów funtów, co daje szansę na nowy rekord aukcyjny za pracę tego artysty.
„Leżąca figura: Festiwal”, która trafi na aukcję zorganizowaną z okazji 250-lecia domu aukcyjnego, została zamówiona u artysty w 1949 roku przez Radę Sztuki Wielkiej Brytanii. Rzeźba przeznaczona była na Festiwal Brytyjski w 1951 roku, stanowiąc tam jedną z głównych atrakcji ustawionych w centrum nowo wybudowanego South Parku. Rzeźba ta miała pokazać wszystkim turystom i gościom, jak odporni oraz pomysłowi są Brytyjczycy, zwłaszcza w czasie odbudowywania rzeczywistości po II wojnie światowej. „Leżącą figurę. Festiwal”, przez ponad pół wieku znajdowała się w rękach prywatnych. Jej estymacja waha się od 15-20 milionów funtów, co daje szansę na ustanowienie nowego rekordu aukcyjnego za pracę Henry’ego Moore’a.
Oryginalna wersja „Leżącej figury. Festiwal” znajduje się obecnie w zbiorach Tate Modern. Pierwszy z jej kilku odlewów, zamówiony na Brytyjski Festiwal, przejęty został po latach przez Szkocką Narodową Galerię Sztuki Nowoczesnej, gdzie znajduje się do dzisiaj. Kolejną z wersji posiada Narodowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Paryżu. Trzecia, w 2012 roku została sprzedana na aukcji w londyńskim Christie’s za ponad 19 milionów funtów, co do tej pory stanowi rekord za dzieło Moore’a.
Kształt leżącej postaci, od 1920 roku wielokrotnie odlewany przez artystę, pod wieloma względami stanowił szczyt jego artystycznych poszukiwań i dokonań. Leżąca figura stała się pionierską, niezwykle udaną próbą zintegrowania rzeźby z krajobrazem oraz przestrzenią. Sam artysta uważał, że wyróżniało ją to ze wszystkich prac i czyniło jedną z najważniejszych w całej twórczości. Moore prawdopodobnie zdawał sobie sprawę z tego, jak przełomowa okaże się wkrótce jego sztuka i przy pomocy filmowca Johna Read’a postanowił sfilmować i udokumentować genezę oraz każdy etap powstawania rzeźby. Film zapoczątkował całą serię nowatorskich filmów dokumentalnych przedstawiających artystę przy pracy, w całości reżyserowaną przez Read’a.
Czy uda się osiągnąć nowy rekord za pracę Henry’ego Moore’a dowiemy się już 30 czerwca.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Henry Moore, Reclining figure: Festival, 1951, źródło: Christie’s