11. edycja Biennale Sztuki Współczesnej Manifesta otwarta w Zurychu
13.06.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia
Celem Biennale Sztuki Współczesnej Manifesta jest krytyczna refleksja związaną z tematem zmieniającego się kulturalnego DNA Europy. Jedenasta już edycja odbywająca się w Zurychu zatytułowana została „Co ludzie robią dla pieniędzy” i eksplorować będzie różnorodne zagadnienia związane z tematem pracy.
Tegoroczna „Manifesta” złożona jest z kilku części, w skład których wchodzić będzie m.in 30 nowych projektów rozgrywanych w Löwenbräukunst i Helmhaus i będących wynikiem spotkań artystów z ludźmi z różnych profesji, a także Historyczna Ekspozycja: „Miejsca w budowie” czy „Pawilon refleksji”, gdzie w filmowej formie, prezentowany będzie główny projekt wydarzenia.
Zurich, jako gospodarz tegorocznej edycji oferować będzie wydarzenia niezbędne do zbadania aktualnych problemów stojących przed sztuką nowoczesnej Europy w kontekście przestrzeni miejskiej oraz jej powiązań społeczno-gospodarczych. Artystyczna koncepcja kuratora Christiana Jankowskiego skupiona jest wokół współpracy trzydziestu międzynarodowych artystów z reprezentantami różnych innych grup zawodowych. „Historyczna Ekspozycja” natomiast, prezentować będzie zarówno klasycznych jak i współczesnych artystów, którzy eksploatować będą temat pracy w kontekście sztuki.
Dla Zurychu w ogóle temat pracy stanowi bardzo ważny aspekt. Zgodnie z protestancką etyką pracy, realizowanie własnego powołania stało się religijnym obowiązkiem oraz istotnym elementem wpływającym na budowanie tożsamości narodowej – zwłaszcza w Szwajcarii, zreformowanej przez protestanckich kaznodziejów- Kalwina i Zwingli’ego. Istnienie po dzień dzisiejszy tzw. cechów zawodowych potwierdza, że praca stanowi nadal jedną z podstawowych struktur życia miejskiego. Cechy zawodowe to miejsca, w który dochodzi do silnej identyfikacji ludzi z ich zawodem, dla których zarabianie pieniędzy staje się nie tylko sposobem zapewnienia środków do życia, ale także celem wyższym czy wręcz powołaniem.
Obecnie obserwuje się niezwykle dynamiczne zjawisko digitalizacji i automatyzacji pracy, które w coraz większym stopniu wpływa na zmianę dotychczasowych zasad i reorganizację funkcjonowania całego mechanizmu życia w miastach. Jaka jest przyszłość i kierunek rozwoju pracy w tak szybko zmieniającej się, nowoczesnej i zautomatyzowanej rzeczywistości? Jak nie uwikłać się w świat, w którym zarabianie pieniędzy staje się jedynym, w pełni zmechanizowanym sposobem na egzystencję? W końcu, jak zjawiska te wpływają na świat sztuki, którym również coraz częściej rządzą czysto komercyjne pobudki? Byciem artystą to, zdaje się, jedno z bardziej ekscentrycznych zawodów, tworzenie sztuki ma jednak wciąż wiele wspólnego z klasyczną definicją pracy. Sam termin „dzieło sztuki” mocno podkreśla to podobieństwo.
Biennale trwać będą do 18 września 2016 roku.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Ekspozycja w ramach Biennale Sztuki Współczesnej Manifesta w Zurychu, źródło: materiały prasowe