szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Muzeum Narodowe we Wrocławiu z nową identyfikacją wizualną

13.06.2016

Aktualności, Magazyn

Niemalże w przededniu planowanego na 25 czerwca uroczystego otwarcia wyremontowanego Pawilonu Czterech Kopuł, Muzeum Narodowe we Wrocławiu ogłasza nowy start w swojej komunikacji wizualnej. Od teraz wszystkie oddziały wrocławskiego Muzeum Narodowego, które do tej pory miały różne znaki, będą miały jeden, wyrazisty nowy znak, wyłoniony w drodze konkursu. 

Plakat z nową identyfikacją wizualną Muzeum Narodowego we Wrocławiu, źródło: materiały prasowe

Plakat z nową identyfikacją wizualną Muzeum Narodowego we Wrocławiu, źródło: materiały prasowe

Dotychczasowa identyfikacja wizualna Muzeum powstawała sukcesywnie, wraz z rozwojem muzeum jako instytucji. Stąd trzy części Muzeum – gmach główny, Panorama Racławicka i Muzeum Etnograficzne miały swoje indywidualne znaki graficzne. To bez wątpienia wprowadzało chaos. Chcąc to uporządkować, a jednocześnie uczynić bardziej wyrazistym, donośnym zdecydowaliśmy się na zmianę identyfikacji wizualnej. – mówił podczas konferencji prasowej dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu dr hab. Piotr OszczanowskiNowa identyfikacja ma uprościć komunikat o strukturze instytucji, zapewnić spójność materiałów wizualnych oraz ułatwić odbiorcom identyfikację oddziałów muzeum w przestrzeni miasta. Uznaliśmy, że wprowadzenie nowego znaku graficznego na niecałe dwa tygodnie przed długo wyczekiwanym otwarciem nowego oddziału muzeum w Pawilonie Czterech Kopuł, to będzie idealny moment. Hasło przewodnie kampanii promującej otwarcie czwartego oddziału muzeum, a zarazem premiera nowej identyfikacji wizualnej niesie za sobą prosty komunikat: Muzeum Narodowe we Wrocławiu ma cztery oddziały, scalone jednym znakiem graficznym.

Projekt nowej identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu został wyłoniony na drodze składającego się z dwóch etapów konkursu, który trwał już od zeszłego roku, a którego regulamin przygotowany został wspólnie ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej.

Wśród ponad 160 zgłoszeń nadesłanych z całej Polski, ale też z zagranicy, siedmioosobowe jury wybrało pięciu finalistów (dwa studia graficzne z Wrocławia oraz trzy z Warszawy). Zwycięskim projektem okazał się ten przygotowany przez Mariana Misiaka – wrocławskiego projektanta graficznego, typografa i publicystę. – Inspiracją dla stworzenia nowego znaku graficznego Muzeum Narodowego były nawiązania do ukrytego w wielu miejscach, na terenie miasta symbolu Wrocławia – litery „W”, z wykorzystaniem antycznego języka łacińskiego, w którym, co ciekawe, nie odnajdziemy litery „W”. – wyjaśnia Marian Misiak, twórca nowego znaku graficznego muzeum. – W średniowieczu dla podkreślenia pewnych dźwięków, czy nazw własnych zaczęto podwajać litery, w efekcie czego zestawienie obok siebie znaków „V” pozwoliło na utworzenie litery „W”, która przed wiekami stała się wyraźnym elementem herbu i wizerunku Wrocławia. Nowy znak Muzeum Narodowego to właśnie litera „M”, czyli odwrócone „W”. Dla mnie stworzenie nowej identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego to projekt życiowy. – dodał autor projektu.

Zwycięski projekt został wyłoniony w październiku minionego roku i od tego czasu trwały intensywne prace nad jego wdrażaniem. Kampania promująca nową identyfikację rozpoczęła się na początku czerwca. – Od tego czasu na różnych nośnikach reklamy, od plakatów na słupach reklamowych, na citylight’ach, na tramwajach pojawiała się tajemnicza litera „M”. Na ścianie dwóch budynków – przy ul. Dubois 26 oraz przy ul. Wyszyńskiego 60 pojawiły się dwa duże murale z literą „M”. – wyjaśnia rzecznik Muzeum Narodowego we Wrocławiu Anna Kowalów. – Od teraz na terenie Wrocławia, ale też innych miast w Polsce pojawiać się będzie zmodyfikowany plakat z pełną informacją i hasłem promocyjnym otwarcia Pawilonu Czterech Kopuł „Do czterech razy sztuka”. 

Magdalena Kaźmierczak

Fotografia (góra): Prezentacja nowej identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu, fot. Arkadiusz Podstawka, źródło: materiały prasowe MNWr

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz warsztaty o sztuce

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.