Słynne portrety małżeńskiej pary Rembrandta na ekspozycji w Amsterdamie
04.07.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy, Wystawy: Europa
Namalowane w 1634 roku, dwa słynne portrety przedstawiające parę małżeńską pędzla jednego z najsłynniejszych malarzy baroku, Rembrandta van Rijn od początku 2016 roku są własnością Francji oraz Holandii. Obecnie, te ponad 2-metrowy prace można podziwiać na ścianach Rijkmuseum w Amsterdamie, w towarzystwie wielkiego arcydzieła, jakim jest „Nocna zmiana” Rembrandta.
Portrety Martena oraz Oopjen zostały zakupione przez Holandię i Francję pod koniec stycznia 2016 roku za kwotę 160 milionów euro. Dzięki tej wspólnej inicjatywie dzieła mogą być podziwiane we wnętrzach Luwru oraz Rijksmuseum. Przez ostatnie 150 lat oba portrety były wstawiane dla publiczności tylko raz, w holenderskim Rijksmuseum w 1956 roku. Efektem porozumienia pomiędzy instytucjami we Francji i Holandii jest stała ekspozycja dzieł, naprzemiennie, w obydwóch muzeach. Ustalono, że obrazy będą zawsze prezentowane razem, jako spójna całość. Obecnie dzieła podziwiać można w Rijksmuseum, gdzie eksponowane są wśród innych wyjątkowych arcydzieł malarza.
„Coś, co wydawało się dla każdego niemożliwe, teraz stało się rzeczywistością: najbardziej poszukiwany i najrzadziej wystawiany na świecie obraz Rembrandta znalazł się w zasięgu Luwru oraz Rijksmuseum i jest obecnie dostępny dosłownie dla każdego” – mówi Wim Pijbes, dyrektor Generalny Rijksmuseum.
Prezentowane w Amsterdamie portrety przedstawiają nowożeńców, Martena Soolmansa oraz Oopjen Coppit. Rembrandt wykonał je w Amsterdamie mając 28 lat, co jest wielkim popisem jego mistrzowskiej formy w tak młodym wieku. Skrupulatne oddanie strojów, witalność portretowanych oraz subtelne wykorzystanie światła sprawia, że obraz zaliczyć można do największych arcydzieł malarstwa europejskiego. Fakt, że małżeństwo zostało uwiecznione w królewskim stylu, odziane w bogate stroje prezentujące najnowszą ówczesną modę francuską, świadczy o ich zamożności i dumie. Portret Martena i Oopjen był pierwszym obrazem, który przedstawiał portretowanych mieszczan naturalnej wielkości. Dotychczas portrety tego rozmiaru przedstawiające osoby stojące były zarezerwowane jedynie dla królów i szlachty.
Kurator wystawy w Amsterdamie, Jonathan Bikker, przeprowadził szeroko zakrojone badania nad obrazami oraz parą portretowanych. Jednym z ważniejszych faktów jest, że przyjął on, iż mężczyzną z portretu ma na imię Marten, a nie Maerten, jak do tej pory zakładano. Wszystkie jego ustalenia i wyniki badań zostały opublikowane w obszernym, 52-stronnicowym raporcie, w wersji angielskiej oraz holenderskiej, dostępnym od 2 lipca.
Od 10 marca do 13 czerwca portrety były prezentowane w Luwrze, gdzie cieszyły się wielką popularnością. Obecnie można je podziwiać w holenderskim muzeum do 2 października. Następnie arcydzieła trafią do pracowni konserwatorskiej przy Rijksmuseum i zostaną poddane renowacji.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Rembrandt van Rijn, Portrait of Marten Soolmans 1634/ Portrait of Oopjen Coppit, 1634