Jeden z najlepszych obrazów Dubuffeta na aukcji nowojorskiej Christie’s
14.09.2016
Aktualności, Świat: aukcje
Nowojorski oddział domu aukcyjnego Christie’s na jednej ze swoich listopadowych aukcji zaprezentuje obraz „Les Grandes Artères” z 1961 roku autorstwa Jeana Dubuffeta. Estymacja dzieła wynosi od 15 do 20 milionów dolarów.
„Les Grandes Artères” jest mistrzowskim płótnem Dubuffeta, należącym do, rozpoczętego przez artystę w 1961 roku, cyklu Paris Circus. Ówczesny okres jego twórczości przez wielu badaczy uważany jest za jeden z najlepszych w całej karierze twórcy. Żywa paleta barw oraz rozedrgana, energetyzująca kompozycja czyni z obrazu jedną z najwspanialszych prac całej serii. Płótna pochodzące z tego cyklu znajdują się dziś w tak prestiżowych instytucjach kultury jak Tate Gallery w Londynie, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, National Gallery of Art w Waszyngtonie czy też Centre Pompidou w Paryżu.
„Les Grandes Artères” znajdował się od 1964 roku w prywatnym zbiorze amerykańskiego kolekcjonera, zaś ostatni raz publiczność mogła podziwiać go w 1973 roku, kiedy został on wykorzystany w organizowanej przez Muzeum Guggenheima wielkiej retrospektywie twórczości Dubuffeta.
Brett Gorvy, odpowiadający w nowojorskim Christie’s za aukcje sztuki powojennej i współczesnej mówi o „Les Grandes Artères”, że jest to obraz wspaniale oddający witalność i dynamizm Paryża. Dodaje także, iż szczegółowość z jaką artysta potraktował postaci, nadaje każdej z nich szczególny, indywidualny charakter. Z kolei niecodzienne przedstawienie samochodów na obrazie wskazuje na kosmopolityczną specyfikę obrazowanego miasta, oddając tym samym niezwykłe umiejętności warsztatowe oraz szczególnego ducha malarstwa Dubuffeta. Gorvy akcentuje również, jak ważne dla domu aukcyjnego Christie’s jest pokazanie na aukcji pracy mistrza, zwłaszcza w tym roku, kiedy światowe wydarzenia kulturalne obfitowały w wystawy twórczości Dubuffeta. Po retrospektywie w Fondation Beyeler, wystawie w Acquavella Gallery oraz instalacji jego monumentalnej rzeźby naprzeciwko zabytkowego Seagram Building w Nowym Jorku, zainteresowanie pracami artysty jest obecnie ogromne.
Na płótnie „Les Grandes Artères” Dubuffet odwołuje się do charakterystycznych dla własnej twórczości znaków, które umiejętnie oddają radość wyzwolonego Paryża po burzliwym okresie II wojny światowej. Używając tak charakterystycznego dla siebie naiwnego sposobu przedstawiania, artysta obrazuje zatłoczone sklepy na wielkich bulwarach francuskiej stolicy, samochody oraz postaci.
Na tej tętniącej życiem pracy, Dubuffet ukazuje całą energię i entuzjazm, jakiego był świadkiem po swoim powrocie do Paryża. Obserwacje francuskiego nowego życia, prowadzone odtąd przez artystę, znalazły odzwierciedlenie w 1961 roku, kiedy twórca powołał do życia jeden ze swoich najwybitniejszych cykli, Paris Circus. Po 6-letnim pobycie Dubuffeta na jednej ze wsi na południu Francji, seria ta na nowo pomogła mu poznać i zrozumieć dynamikę miasta.
Tę niesłychaną energię Paryża artysta oddał przy pomocy przedstawienia ruchliwych, zatłoczonych ulic, sklepów, samochodów i ludzi. Korzystając ze swojego wielkiego poczucia humoru, twórca wykreował obraz ulicy wypełnionej licznymi przedsiębiorstwami. Dodatkowo, Dubuffet zdecydował się na specyficzne oznakowanie na obrazie banków czy sklepów, prezentując tym samym w satyryczny sposób szalony konsumpcjonizm, jakiemu uległo wówczas paryskie społeczeństwo. Jednakże, zrealizowanym zresztą, celem twórcy było stworzenie nowego języka, który w jak najbardziej adekwatny sposób byłby w stanie przekazać codzienną radość życia ówczesnego Paryża.
Fot. (góra) Jean Dubuffet, Les Grandes Artères, 1961, źródło: Christie’s
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl