
Obraz „Rigide et courbé” z 1935 roku autorstwa Wassilego Kandinsky’ego, kupiony przez Solomona Guggenheima bezpośrednio od artysty, trafi na listopadową aukcję nowojorskiej Christie’s. Jego estymacja wynosi od 18 do 25 milionów dolarów.

Wassily Kandinsku, Studium Improwizacji 8, 1909, źródło: Christie’s
16 listopada bieżącego roku w nowojorskiej siedzibie domu aukcyjnego Christie’s odbędzie się aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej. Największą atrakcją wieczoru będzie obraz Kandinsky’ego z 1935 roku „Rigide et courbé” wyceniany nawet na 25 milionów dolarów. Praca namalowana w Paryżu, 2 lata po przymusowej emigracji artysty z Niemiec, będzie najdroższym licytowanym dziełem tego wieczoru.
Obraz po raz pierwszy kupiony został przez słynnego kolekcjonera Solomona Guggenheima bezpośrednio od twórcy w 1936 roku. Do 1949 roku dzieło zostało zaprezentowane łącznie na 8 wystawach: w Nowym Jorku, Filadelfii, Pittsburghu, Chicago, Baltimore i Charleston. Gdy w 1964 roku Muzeum Guggenheima poszukiwało funduszy, obraz ten znalazł się w grupie 50 prac artysty sprzedanych za 1,5 miliona dolarów na licytację Sotheby’s w Londynie, co podniosło straszną wrzawę w nowojorskim świecie sztuki.
„Rigide et courbé” jest wyjątkowym dziełem również ze względu na jego wielkość. Conor Jordan, odpowiadający w nowojorskim Christie’s za aukcje sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej, mówi, że mierząca 45 na 63,5 cali praca plasuje się wśród największych obrazów ostatnich lat. Mniejsze pod względem wymiarów dzieło Kandinsky’ego (38,5 na 27,5 cali) pod tytułem „Studium improwizacji 8” z 1909 roku, zostało sprzedane na licytacji Christie’s w Nowym Jorku za 23 miliony dolarów, co stało się dotychczasowym rekordem aukcyjnym twórcy.

Wassily Kandinsky, Widok z zamkiem, kościołem i koleją, 1909, źródło: Christie’s
Innym ciekawym faktem jest to, że do wykonania obrazu Kandinsky wykorzystał piasek. Jordan mówi, iż artysta być może zainspirował się w tym Georgesem Braquem, który w swoich pracach, zwłaszcza tych wykonanych pomiędzy 1920 i 1930 rokiem, często używał piasku jako materiału twórczego. Faktem jest jednak, że twórcy Bauhausu, do których należał również Kandinsky, nierzadko eksperymentowali z nowymi technikami przedstawienia.
Pomimo abstrakcyjnego charakteru dzieła, można rozpoznać na nim pewne formy, odnoszące się do okresu, w którym zostało ono wykonane. Po lewej stronie obrazu, związane ze sobą pionowe elementy przywołują na myśl Fascio, wiązki rózg z siekierą, które zostały użyte jako symbol faszystowski. Natomiast, umieszczone po prawej stronie, formy z rogami prawdopodobnie nawiązują do mitu o porwaniu Europy.
Fot. (góra) Wassily Kandinsky, Rigide et Courbe, 1935, źródło: Christie’s
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl