Obraz kupiony za 26 dolarów dziełem Rafaela wartym miliony?
05.10.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia
Odkryty w jednym z budynków szkockiej organizacji National Trust obraz Madonny najprawdopodobniej stanowi dzieło renesansowego mistrza Rafaela Santi. Wobec tego, szacuje się, że jego wartość wzrosła od zaledwie 26 dolarów do około 26 milionów dolarów.
Praca przypisywana pierwotnie renesansowemu artyście Innocenzowi Francucci da Imoli po raz pierwszy zwróciła uwagę dr Bendora Grosvenora podczas realizacji kolejnego odcinka „Britain’s Lost Masterpieces”, programu BBC. Grosvenor odwiedził Haddo House, jeden z budynków brytyjskiej organizacji National Trust, aby obejrzeć znajdujące się tam obrazy. Wówczas zauważył wizerunek Madonny, który, chociaż pozostawał nie w najlepszym stanie, wydał mu się cenny.
Specjalista mówi magazynowi Guardian, że obraz na pierwszy rzut oka wyglądał, jakby wyszedł spod pędzla Rafaela. Podkreśla, że dzieło wymaga konserwacji, ponieważ pokryte jest starym lakierem, który nadaje mu żółtawą tonację.
Okazało się, że praca, przypisywana pierwotnie Rafaelowi, została zakupiona w początkach XIX wieku i wystawiona w 1841 roku obok innych obrazów mistrza. Jednakże, po jakimś czasie za jej autora uznano Innocenza Francucci da Imolę, włoskiego malarza mniejszego formatu.
W 1899 roku dzieło datowane na lata 1505-10 uznano za kopię i wyceniono na około 26 dolarów, co równa się kwocie 2600 dzisiejszych dolarów.
Po wstępnych badaniach nad dziełem, Grosvenor ogłosił, że rysunek odpowiada realizacjom Rafaela, podobnie zresztą jak profil Madonny na obrazie. Pomimo tych wskazówek, czas przeznaczony na produkcję odcinka uniemożliwił zaczerpnięcia opinii wszystkich znakomitych znawców sztuki Rafaela. Wobec tego, póki co, obraz nadal oficjalnie przypisany jest Innocenzowi Francucci da Imoli.
Grosvenor tłumaczy magazynowi Guardian, że zaistniała konieczność realizacji serii programu w bardzo szybkim tempie, dlatego też nie było ani czasu, ani środków, aby zabrać dzieło na objazd po najznamienitszych znawcach sztuki Rafaela w Europie. Dodaje też, że wszystkie dowody wskazują na autorstwo renesansowego mistrza. Jeżeli dalsze badania potwierdziłyby tę tezę, praca stałaby się jedynym w publicznych zbiorach Szkocji dziełem Rafaela.
W programie Grosvenor rozmawiał z Nicholasem Penny, byłym dyrektorem Galerii Narodowej w Londynie, który, mimo że nie potwierdził jednoznacznie autorstwa Rafaela, wielokrotnie dał je widzom do zrozumienia. Mówi on, że jego opinia na ten temat lokuje się pomiędzy „prawdopodobnie” i „tak”, jednak, aby móc zbadać historię pracy potrzeba dużo czasu i odwagi.
Program „Brittain’s Lost Masterpieces” zidentyfikował już wiele wspaniałych, zapomnianych dzieł. Niedawno udało się odnaleźć obraz XVII-wiecznego flamandzkiego mistrza Jacoba Jordaensa pt. „Meleager i Atlanta”, ukryty w jednym z magazynów muzeum walijskiego miasta Swansea.
Odcinek programu z uczestnictwem dzieła przypisywanego Rafaelowi wyemitowany zostanie dzisiaj (5 października) w BBC Four.
Fot. (góra) Rafael Santi, Zwiastowanie, 1502-1504
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl
Nie lakierem a laserunkiem bądz werniksem. Pokrycie obrazu lakierem praktycznie by go zniszczyło a koszty zwiazane z konserwacja były by astronomiczne !!!!!!!