szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Obraz świętego Hieronima autorstwa Parmigianina również okaże się fałszerstwem?

18.10.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Nowojorski oddział Sotheby’s donosi, iż obraz świętego Hieronima, przypisany do XVI-wiecznego artysty Parmigianino, jest obecnie obiektem badań. Podobny zestaw testów technicznych dom aukcyjny przeprowadził nad „Portretem mężczyzny” Fransa Halsa, który, sprzedany jednemu z kolekcjonerów sztuki, okazał się fałszywy.

Parmigianino, Święty Hieronim, około 1520-30

Parmigianino, Święty Hieronim, około 1520-30

Nowojorski oddział Sotheby’s kupił obraz świętego Hieronima w styczniu 2008 roku za ponad 800 tysięcy dolarów jako dzieło twórcy z kręgu Parmigianino. W 2014 roku prywatny kolekcjoner wypożyczył pracę The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, gdzie była ona eksponowana od kwietnie 2014 roku do lutego 2015. Przypisano jej wówczas autorstwo XVI-wiecznego włoskiego malarza manierystycznego. Muzeum opisało dzieło jako wymowne przedstawienie świętego pokutnika, namalowane przez Parmigianino najprawdopodobniej w Parmie lub Bolonii pomiędzy rokiem 1528 a 1530.

Rzeczniczka prasowa The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku mówi, iż podczas obecności obrazu w murach instytucji, praca była poddawana rzetelnym badaniom, zaś kuratorzy departamentu malarstwa europejskiego mieli okazję dyskutować o nim z czołowymi znawcami twórczości Parmigianino. Dodaje również, że wówczas jedyną kwestią sporną było to, czy obraz został wykonany przez słynnego XVI-wiecznego malarza, czy przez twórcę z jego bliskiego kręgu.

Parmigianino, Portret mężczyzny z książką, 1524

Parmigianino, Portret mężczyzny z książką, 1524

Dzieło Świętego Hieronima należało wcześniej do Giuliano Ruffini, osiadłego we Włoszech francuskiego kolekcjonera i bohatera głośnego skandalu sfałszowanych obrazów Dawnych Mistrzów, który sprzedawał obrazy przypisywane między innymi Cranachowi, Halsowi, czy Gentileschiemu, podkreślając, że to eksperci i kuratorzy są odpowiedzialni za określenie autorstwa pracy.

W związku z fałszerskim skandalem z udziałem Ruffiniego, specjaliści z tak prestiżowych instytucji kultury, jak National Gallery w Londynie, czy muzeum Luwr w Paryżu mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności prawnej i finansowej za potwierdzenie autorstwa obrazów pochodzących z jego kolekcji.

W Bazylei, Dieter Koepplin, który w 2013 roku, tuż przed nabyciem dzieła „Venus” przez księcia Lichtensteinu, przypisał Cranachowi jego autorstwo, teraz twierdzi, iż z pewnością jest to fałszerstwo. Jednakże, dyrektor książęcej kolekcji poddaje w wątpliwość ostatnie oświadczenie Koepplina, mówiąc, że wszelkie rozbieżne opinie, dotyczące wierzytelności pracy prędzej czy później zostaną obalone. Władze francuskie przejęły pracę „Venus” w celu jej zbadania podczas wystawy, mającej miejsce w południowej Francji.

Sotheby’s nie opublikował jeszcze oficjalnych wyników badań technicznych prowadzonych nad „Portretem mężczyzny” rzekomego autorstwa Fransa Halsa przez firmę Orion Analytical, chociaż wstępnie potwierdzono nieautentyczność obrazu, zaś jego amerykańskiemu nabywcy oddano całą zapłaconą sumę.

Fot. (góra) Parmigianino, Autoportret (fragment), 1524

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017