11 rekordów sprzedażowych na aukcji kolekcji sztuki Davida Bowiego w londyńskim Sotheby’s
14.11.2016
Aktualności, Świat: aukcje
10 listopada w londyńskiej siedzibie domu aukcyjnego Sotheby’s odbyła się licytacja sztuki współczesnej zgromadzonej przez zmarłego w styczniu bieżącego roku muzyka i aktora, Davida Bowiego. Wszystkie dzieła z różnorodnej kolekcji brytyjskiego artysty znalazły swoich nabywców.
Podczas mającego miejsce 10 listopada wieczoru aukcyjnego w Sotheby’s w Londynie prawie każda z prac należących do bogatego zbioru sztuki Davida Bowiego przekroczyła swoją pierwotną estymację. Najdroższym dziełem tego wieczoru okazał się obraz Jean-Michela Basquiata, kupiony za 6,2 milionów funtów. Zakończona wynikiem 24,4 milionów funtów oraz 11 nowymi rekordami sprzedażowymi licytacja udowodniła, jak wielkie znaczenie dla podwyższenia rangi dzieła może mieć jego poprzedni właściciel.
Kolekcja muzyka składała się głównie z prac XX-wiecznych brytyjskich artystów, którzy nie byli doceniani w latach 90., najważniejszym okresie dla rozwoju bogatego zbioru Bowiego. Kate Chertavian, która przez 8 lat uczestniczyła w kompletowaniu jego kolekcji przyznaje, iż muzyka interesowały zwłaszcza nietypowe, trudne, nierzadko ciemne i dziwne w swojej wymowie, prace.
Największe zainteresowanie wieczoru wzbudził obraz autorstwa Franka Auerbacha, stworzony w 1965 roku techniką nanoszenia na płótno grubych warstw farby, portret kuzynki artysty. Dzieło to brało udział w mającej miejsce w 2001 roku w Royal Academy of Arts wystawie prywatnej kolekcji Bowiego, zaś jego wartość oszacowana została przez Stoheby’s na sumę od 300 do 500 tysięcy funtów.
Często przewijającym się w obrazach Auerbacha motywem była śmierć jego rodziny w obozach koncentracyjnych. Gerda, bohaterka portretu z 1965 roku, okazała się być jedyną krewną, którą malarz, po swoim wyjeździe jako dziecko w 1931 roku z Niemiec do Wielkiej Brytanii, kiedykolwiek jeszcze zobaczył. Bowiego zaintrygowała atmosfera niepokoju obecna na obrazie. W 1998 roku muzyk w wywiadzie dla The New York Times przyznał, że podobny efekt chciałby osiągnąć w swoich utworach. Dzieło Auerbacha, tak istotne dla brytyjskiego kompozytora, zostało wylicytowane podczas aukcyjnego wieczoru za ponad 3,2 milionów funtów, ustanawiając jednocześnie sprzedażowy rekord malarza.
Inny rozchwytywanym dziełem okazała się abstrakcyjna, balansująca pomiędzy czernią i bielą kompozycja Petera Lanyona z 1961 roku. Oszacowana na sumę od 250 do 350 tysięcy funtów, kupiona została za 660 tysięcy funtów, a tym samym stała się rekordem sprzedażowym dla obrazów Lanyona.
Analitycy zauważyli, iż nawet mało interesujące prace tego wieczoru zazwyczaj dwukrotnie przekraczały swoje pierwotne estymacje. Zastrzegli jednak, że podwyższona ze względu na nazwisko byłego właściciela wartość obrazów niewiele mówi o rzeczywistej sytuacji na rynku sztuki.
Wśród przedstawicieli XX-wiecznej brytyjskiej sztuki znalazł się obraz XVI-wiecznego włoskiego malarza Tintoretta, kupiony za 155 tysięcy funtów. Nowy właściciel dzieła wypożyczy je jednak długoterminowo Domowi Rubensa w Antwerpii.
fot. (góra) Jean-Michel Basquait, Air Power (fragment), 1984, źródło: Sotheby’s
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl