szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
AM warsztaty Baner Magazyn RiSZ no4

Francuski rynek sztuki w dobrej formie

03.01.2017

Aktualności, Świat: aukcje

Rok 2016 na światowym rynku sztuki należy uznać za udany. W czołówce międzynarodowych ośrodków sztuki znajduje się niezmiennie od lat Nowy Jork, Londyn oraz Hongkong. Na którym miejscu w rankingu globalnych centrów artystycznych uplasował się Paryż?

James Ensor, Squelette arrêtant masques, 1891, źródło: Sotheby’s

James Ensor, Squelette arrêtant masques, 1891, źródło: Sotheby’s

Francuska siedziba Sotheby’s z ogólnym dochodem 220 milionów euro zanotowała najlepszy wynik od początku swojego funkcjonowania. Najdroższe dzieło sprzedane w tym roku w Paryżu (nie wliczając antyków), „Squelette arrêtant masques” z 1891 roku autorstwa Jamesa Ensora, wylicytowane zostało właśnie tutaj. Niewielkich rozmiarów płótno niedawno odkryte w Ostendzie jako część prywatnej kolekcji wpływowej lokalnej rodziny, pierwotnie szacowane było na kwotę 1-1,5 miliona euro. Ostateczna suma przewyższyła natomiast 7,3 milionów euro, ustanawiając tym samym aukcyjny rekord za sprzedaż dzieła tego artysty. Ponadto sukces Sotheby’s napędzany był w tym roku przez obrót sztuką współczesną, która przyniosła całkowity dochód równy 56,7 milionom euro, z czego ponad 13,4 milionów euro pochodziło ze sprzedaży prac Pierre’a Soulagesa oraz Simona Hantaia. Dzięki mającej miejsce 6 grudnia 2016 roku aukcji pierwszy z artystów wygenerował swoje dwa najlepsze wyniki sprzedażowe we Francji (5,22 milionów euro oraz 3,7 milionów euro).

Alberto Giacometti, Lampe coupe aux deux figures, ok. 1950, źródło: Christie's

Alberto Giacometti, Lampe coupe aux deux figures, ok. 1950, źródło: Christie’s

Jeśli chodzi o roczne rezultaty, francuska siedziba Christie’s wyprzedziła Sotheby’s, generując ogólny zysk równy 244, 6 milionom euro i osiągając tym samym o 4,2% wyższy wynik niż w 2015 roku. Od 2009 roku to właśnie pierwszy z domów aukcyjnych jest niezaprzeczalnym liderem na francuskim rynku sztuki. Aby zwiększyć swój obrót, Christie’s organizuje swoje aukcje bowiem w terminach zbiegających się z najważniejszymi wydarzeniami artystycznymi we Francji, na przykład w okolicy targów sztuki. Doskonałym przykładem tego typu zabiegu jest licytacja, która odbyła się w tym samym czasie, co Międzynarodowe Targi Sztuki Współczesnej FIAC, generując duży przychód 20,5 milionów euro, zwłaszcza dzięki sprzedaży dzieł Yvesa Kleina oraz Jannisa Kounellisa. W roku 2016 Christie’s swój sukces na francuskim rynku mogła zawdzięczać przede wszystkim sprzedaży dzieł z prywatnych kolekcji, w tym Claude’a Berriego, czy Alaina Delona. Imponujące wyniki przyniosła licytacja zbiorów Barnarda Monniera, na której gwasz autorstwa Joana Miró czterokrotnie przekroczyła swoją estymację, osiągając kwotę 2 milionów euro, zaś rzeźba Alberto Giacomettiego znalazła nabywcę gotowego zapłacić za nią 1 milion euro. Najdroższym dziełem sprzedanym za pośrednictwem Christie’s na rynku francuskim w tym roku okazał się jednak obraz Francisa Bacona „Man in Blue VII” z 1954 roku, wylicytowany za 6 milionów euro. Z sukcesami zakończyły się również grudniowe aukcje, które przyniosły łączny dochód blisko 17 milionów euro. Sprzedanych zostało 84% spośród ogółu wystawianych obiektów, zaś 42% z nich przekroczyło swoją estymację.

Yves Klein, FC1 (Fire Color 1), 1962, źródło: Christie's

Yves Klein, FC1 (Fire Color 1), 1962, źródło: Christie’s

Rok 2016 okazał się dobrym okresem również dla francuskiego domu aukcyjnego Artcurial, który po raz pierwszy w historii uzyskał roczny dochód przewyższający 200 milionów euro. Zorganizowana przez niego pod koniec listopada aukcja sztuki nowoczesnej i aktualnej przyniosła łączny zysk równy 13 milionom euro oraz ustanowiła 13 nowych rekordów sprzedażowych, między innymi dla artystów takich, jak Claude Gilli, Gérard Deschamps, Martin Barré, Bruno Peinado oraz Saâdane Afif.

Francja coraz bardziej umacnia swoją pozycję jako europejski ośrodek sztuki, zostawiając przy tym Niemcy, czy Włochy daleko w tyle. W skali międzynarodowej sytuuje się ona jednak na 4 miejscu, za Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią oraz Chinami. Należy jednak zauważyć, iż w obliczu globalnego spadku aktywności na rynku sztuki, Francja, stawiająca na pierwszym miejscu interesującą ofertę sprzedażową oraz otwarcie na zagranicznych klientów, wykazuje się niesamowitą wytrzymałością.

fot. (góra) Francis Bacon, Man in Blue VII, 1954, źródło: Christie’s

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.