szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Autorstwo Velásqueza dotyczące portretu Filipa IV zostanie w końcu potwierdzone?

24.01.2017

Aktualności, Świat: wydarzenia

Kuratorzy z John and Mable Ringling Museum of Art na Florydzie mają nadzieję, iż badanie obrazu za pomocą podczerwieni pomoże w udowodnieniu, iż posiadany przez instytucję portret Filipa IV został namalowany przez XVII-wiecznego hiszpańskiego mistrza Diego Velásqueza. Autorstwo dzieła już od XIX wieku dzieli specjalistów, wywołując nierzadko skrajne emocje.

Diego Velazquez, Autoportret, ok. 1640

Nowe badania, prowadzone przy pomocy podczerwieni przez John and Mable Ringling Museum of Art na Florydzie, mogą doprowadzić do poznania odpowiedzi na pytanie, czy portret Filipa IV wyszedł spod pędzla hiszpańskiego mistrza, Diego Velásqueza. Korzystając z kamery termowizyjnej główny konserwator muzeum odkrył bowiem wcześniejszą kompozycję ukrytą pod widocznym dziś portretem ubranego w jasne kolory króla o dziecięcej twarzy. Badania ujawniają, że na pierwotnej realizacji Filip IV przedstawiony został w zbroi. Pokazują także, że na pobliskim stoliku zamiast kapelusza z ptasimi piórami, obecnego w ostatecznej wersji kompozycji, spoczywa wojskowy hełm. Ponadto badania uwidaczniają, że artysta kilkakrotnie zmieniał położenie królewskich stóp, aby w ten sposób tęgi z natury mężczyzna wydawał się bardziej smukły.

Diego Velazquez, Portret Filipa IV, ok. 1624

Kurator John and Mable Ringling Museum of Art na Florydzie,Virginia Brilliant, twierdzi, że zamysłem autora było stworzenie jak najbardziej pochlebnego wizerunku króla. Mówi też, iż ten fakt może wskazywać na autorstwo Velásqueza. Według niej, widać bowiem, że dzieło stworzył ktoś z bliskiego otoczenia króla, nie zaś malarz pracujący z dala od władcy w obrębie własnego atelier, któremu zależałoby jedynie na sporządzeniu wiernej kopii wizerunku.

Brilliant podjęła próbę odtworzenia ewolucji obrazu. Zakłada ona, że pierwsza wersja dzieła powstała pomiędzy 1628 i 1629 rokiem, zanim jeszcze Velásquez udał się do Włoch i wkrótce potem, jak królewska zbroja została przysłana do jego pracowni (wykorzystał ją także do namalowania innego portretu wiszącego obecnie w Muzeum Prado). Według kuratorki obraz został ostatecznie przerobiony na wersję, którą znamy dziś w 1631 roku, po powrocie artysty z Włoch.

Portretując Filipa IV, Velásquez ubrał go zgodnie z panującą ówcześnie modą, co robił również w przypadku uwieczniania na płótnie innych członków królewskiej rodziny.

Diego Velazquez, Infantka Małgorzata, 1660

Brilliant przyznaje, iż artysta miał tendencję do przerabiania swoich dzieł. Zamiast zaczynać malowanie portretu od początku, przerabiał powstałą już pracę. Jego dzieła ewoluowały zatem wraz z królewskim wizerunkiem.

W przypadku obrazu z John and Mable Ringling Museum of Art autorstwo Velásqueza zostało odrzucone przez wielu specjalistów, w tym Jonathana Browna oraz José López-Rey. Równocześnie jednak bronią go tacy eksperci, jak José Gudiol oraz Matias Diaz Padrón. Katalog badań współorganizowanych przez Metropolitan Museum of Art oraz Muzeum Prado przypisał w 1989 roku autorstwo dzieła hiszpańskiemu mistrzowi. Ostatnio jednak kuratorzy unikają jednoznacznego orzekania o jego proweniencji, tak jak miało to miejsce na wystawie w Grand Palais w Paryżu w 2015 roku.

Naukowcy będą mieli okazję do ponownego rozważenia swojego stanowiska, co do pochodzenia obrazu już w listopadzie 2017 roku, kiedy to rezultaty badań John and Mable Ringling Museum of Art zostaną opublikowane w nowym wydawnictwie, dotyczącym kolekcji instytucji.

fot. (góra) Diego Velásquez, Triumf Bachusa, ok. 1628-29

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.