szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

7 nowych rekordów sprzedażowych na londyńskiej aukcji Christie’s

08.03.2017

Aktualności, Świat: aukcje

Wczoraj w londyńskim oddziale Christie’s miała miejsce aukcja sztuki powojennej i współczesnej. 56 spośród 59 oferowanych obiektów przyniosło ogólny zysk równy 94,8 milionom funtów (117,8 milionów dolarów), zaś 7 artystów ustanowiło swój sprzedażowy rekord. „Rynek sztuki wraca do formy” – tymi słowami wczorajszą aukcję skwitował Francis Outred, dyrektor departamentu sztuki powojennej i współczesnej w londyńskim Christie’s.

Peter Doig, Cobourg 3+1 more, 1994, źródło: Christie’s

Niemal jedna trzecia licytowanych na wtorkowej aukcji obiektów osiągnęła cenę sprzedażową przekraczającą swoją pierwotną estymację. Zysk z aukcji, szacowany na 67,5 – 101,5 milionów funtów, zbliżył się do górnej, przewidywanej granicy. Całościowy wynik okazał się o 65 procent wyższy od rezultatów sprzedażowych zeszłorocznej aukcji o tej samej tematyce.

Dziełem o najwyższej estymacji na wtorkowej aukcji, wynoszącej 8-12 milionów funtów, był abstrakcyjny obraz Marka Rothko „No. 1 (1949)” z 1949 roku. Dimitri Rybolevlev, rosyjski miliarder twierdzi, że pracę tę kupił w 2008 roku za 36 milionów dolarów. Sumy tej nie udało się przewyższyć, gdyż dzieło wylicytowano za około 10,7 milionów funtów.

Najwyższą sprzedażą wieczoru, równą 12,7 milionów funtów, okazał się śnieżny krajobraz autorstwa Petera Doiga pt. „Coburg 3+1 More” z 1994 roku. Jest to tym większe zaskoczenie, iż dzieło znajdujące się dotąd w posiadaniu niemieckiej firmy ubezpieczeniowej kupione zostało przez nią w 1994 roku za sumę około 10 tysięcy funtów. Jego nowym właścicielem stał się nabywca „No. 1 (1949)” Marka Rothko.

Mark Rothko, No. 1 (1949), 1949, źródło: Christie’s

Trzecim pod względem wartości obiektem wtorkowej aukcji okazał się obraz Jeana Dubuffeta. O dzieło ubiegał się Andrew Fabricant z New York’s Richard Gallery, jednakże jego oferta została przebita przez londyńskiego dealera sztuki, Helly’ego Nahmada, który gotowy był zapłacić za nie ponad 10 milionów funtów.

Dużym zaskoczeniem okazała się również sprzedaż „Autoportretu z paletą” Alberta Oehlena. Wylicytowany za niemal 3 miliony funtów obraz, znacznie przewyższył poprzedni aukcyjny rekord artysty, który wynosił 1,1 milion funtów.
Swoje pierwotne szacunki przekroczyła również pulsująca wyrazistymi barwami praca irańskiego twórcy, Ali Banisadr, która sprzedana została za 413 tysięcy funtów.

Na wtorkowej aukcji pojawiły się także 3 rzeźby pojedynczych wagonów pociągowych ze stali nierdzewnej autorstwa Jeffa Koonsa. Najdroższy z nich „Jim Bean – Baggage Car”, sprzedany został za 557 tysięcy funtów. Dwa pozostałe, „Jim Bean – Observation Car” oraz „Jim Beam – Log Car”, osiągnęły kolejno ceny 545 tysięcy funtów i 497 tysięcy funtów.

Swój aukcyjny rekord na wtorkowej aukcji osiągnął Wolfgang Tillmans, sprzedając ogromną błękitną fotografię „Freischwimmer 186” za 269 tysięcy funtów, a także nigeryjska, niezwykle popularna ostatnimi czasy malarka, Njideka Akunyili Crosby, której obraz młodej dziewczyny we wzorzystej sukience kupiony został za ponad 2,5 miliony funtów. Ponadto, najwyższe w swojej karierze noty sprzedażowe odnotowali: włoska feministyczna artystka Carol Rama (185 tysięcy funtów), zmarła 2 lata temu, Gunther Uecker serią spiralnych prac (2,6 miliony funtów).

fot. (góra): Jean Dubuffet, Être et paraître (To Be and to Seem), 1963, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.