8 marca w londyńskim oddziale Sotheby’s odbyła się aukcja sztuki współczesnej, która po raz kolejny potwierdziła fakt, iż rynek sztuki znajduje się obecnie w dobrej kondycji. 57 spośród oferowanych 61 obiektów wygenerowały bowiem wysoką kwotę 118 milionów funtów (143,5 milionów dolarów). Podczas licytacji 5 artystów ustanowiło swoje sprzedażowe rekordy. Chociaż tegoroczna, wygenerowana na aukcji sztuki współczesnej kwota okazała się niższa niż 2 lata temu (123,5 milionów funtów), w porównaniu z rezultatami licytacji z 2016 roku wzrosła ona o 70 procent.
Wśród dzieł z najwyższą pierwotną estymacją dominowały przedstawienia figuratywne. Imponujących rozmiarów płótno autorstwa Jean-Michela Basquiata „Untitled (One Eyed Man Or Xerox Face)” z 1982 roku, nabyte od Gagosian Gallery i oszacowane na kwotę 14-18 milionów funtów, wylicytowane ostatecznie zostało za niemal 12 milionów funtów przez Adama Chinna z Sotheby’s. Warto wspomnieć, że w 1987 roku ten sam obraz kupiony został za 23 tysiące funtów.
Wysokie estymacje ustanowione zostały także dla dzieł artystów niemieckich, „Eisberg” Gerharda Richtera (8-12 milionów funtów) oraz „Mit roter Fahne” Georga Baselitza (6,5-8,5 milionów funtów). Ten drugi obraz, pochodzący z 1965 roku kupiony został ostatecznie za kwotę niemal 7,5 milionów funtów i ustanowił w ten sposób aukcyjny rekord twórcy. Zainteresowany dziełem kolekcjoner licytujący przez telefon nie miał zbyt dużej konkurencji – nikt z przedstawicieli instytucji związanych z artystą, takich, jak White Cube, Gagosian, Thaddaeus Ropac lub Michael Werner, nie uczestniczył bowiem w licytacji.
Prawdziwym triumfem niemieckiej sztuki na licytacji w londyńskim Sotheby’s okazała się jednak sprzedaż, zrealizowanego w 1982 roku zimowego pejzażu z górą lodową autorstwa Gerharda Richtera. Obraz cieszył się wielkim powodzeniem zarówno wśród osób licytujących przez telefon, jak i pasjonatów sztuki obecnych na aukcji, w tym trzech pochodzących z Azji. Ostatecznie, dzieło za kwotę znacznie przekraczającą pierwotne szacunki, równą 17,7 milionom funtów, nabył azjatycki kolekcjoner. Suma ta okazała się rekordem cenowym, uzyskanym za sprzedaż krajobrazu Richtera. Również inne, oferowane na aukcji dzieła niemieckiego artysty cieszyły się dużym powodzeniem i kupione zostały za kwoty przekraczające najwyższe estymacje.
Spektakularnym sukcesem innego niemieckiego artysty okazała się sprzedaż fotograficznej pracy Wolfganga Tillmansa za kwotę trzykrotnie większą niż jej najwyższa estymacja. O obiekt „Freischwimmer 119” walczyło co najmniej siedmiu oferentów.
Duże zainteresowanie pracami niemieckich twórców, wyraźnie dostrzegalne na marcowej aukcji, potwierdza świetną pozycję niemieckiej sztuki w obrębie światowego obrotu dziełami. Tej niesłabnącej tendencji sprzyja postawa domu aukcyjnego Sotheby’s, który wyraźnie wspiera popyt na twórczość artystów z tego kraju.
Również amerykańscy twórcy podczas marcowej aukcji mieli swoje chwile triumfu. Za sumę dwukrotnie większą niż najwyższa kwota estymacji sprzedane zostało dzieło Christophera Woola z 2007 roku (7,1 milionów funtów). Powyżej pierwotnych szacunków nabyta została również praca Alexandra Caldera (5,2 milionów funtów). Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się abstrakcyjna praca na papierze Cy’a Twombly’ego, która ostatecznie wylicytowana została przez telefon za potrójną kwotę najwyższej estymacji, równą 2,6 milionów funtów. Swój aukcyjny rekord pracą „Four Yellow/ Red Negative Waterfall” z 1993 ustanowiła artystka Pat Steir. Dzieło szacowane na kwotę 150-200 tysięcy funtów znalazło nabywcę gotowego zapłacić za nie ponad 680 tysięcy funtów.
fot. (góra): Gerhard Richter, Eisberg, 1982, źródło: Sotheby’s
Rynekisztuka.pl