
Podczas 57. Biennale w Wenecji, nigeryjski artysta, Victor Ehikhamenor, oskarżył Damiena Hirsta o skopiowanie dobrze znanej starożytnej rzeźby z mosiądzu pt. „Głowa Ife”, która została odnaleziona w 1938 roku w mieście Ife w południowo-zachodniej Nigerii.

Głowa Ife
Rzeźba Damiena Hirsta pt. „Golden Heads (Female)” zaprezentowana została w ramach poświęconego artyście pokazu „Treasures From The Wreck of Unbelievable”, który wypełnia Palazzo Grassi oraz galerię Punta della Dogana podczas 57. Biennale w Wenecji. Ekspozycja uznawana jest w kręgach artystycznych za wielki powrót angielskiego twórcy. Wystawa po raz pierwszy od 10 lat prezentuje bowiem jego nowe prace, które wspólnie tworzą pewien rodzaj podwodnej wizji autora.
Opis, którym opatrzony jest obiekt Hirsta wspomina Ife w szerszej fikcyjnej opowieści o powstaniu rzeźby autora. Jednakże, jak mówi Ehikhamenor, wzmianki tej brakuje już na sprzedawanych w ramach pokazu pocztówkach. Fakt ten ściśle odnosi się do prezentowanej na weneckim Biennale indywidualnej wystawy nigeryjskiego twórcy pt. „A Biography of the Forgotten”, która poświęcona jest starożytnym artystom krajów afrykańskich, którzy zazwyczaj bywają zapomnieni i wyparci z historii sztuki.
Ehikhamenor po zapoznaniu się z wystawą prac Hirsta, na swoim profilu na Instagramie wyraził opinię, w której stwierdził, że tysiące widzów, patrzących na rzeźbę „Golden Heads (Female)” po raz pierwszy, nie będzie myślała ani o odnalezionej niegdyś starożytnej „Głowie Ife”, ani o Nigerii, zaś młodzi będą kojarzyć dzieło wyłącznie z Damieniem Hirstem.

Victor Ehikhamenor
Ehikhamenor dodał również, że „Głowa Ife” to jedna z najbardziej skomplikowanych, a zarazem najpiękniejszych rzeźb wykonanych przez starożytnych afrykańskich artystów. Nigeryjskiego twórcę dotknął fakt, iż praca Hirsta, która jest wiernym odzwierciedleniem dawnego dzieła, przedstawiona została wyłącznie w kontekście sztuki współczesnej. W mniemaniu Ehikhamenora jest to bardzo nieuczciwy zabieg.
Przedstawiciele Hirsta odnieśli się do sprawy, pisząc w oświadczeniu, iż w towarzyszącym wystawie tekście oraz w przewodniku po ekspozycji Ife zostało wspomniane. W odpowiedzi na zarzuty Ehikhamenora przyznano, że pokaz „Treasures From The Wreck of Unbelievable” to zbiór prac powstałych pod wpływem szerokiej gamy kultur z całego świata, zaś jego celem jest oddanie hołdu wielu ważnym dziełom z przeszłości.
fot. (góra) Damien Hirst, Golden Head (Female), 2017, źródło: zdjęcie udostępnione na instagramowym profilu Victora Ehikhamenora
Rynekisztuka.pl
O nigeryjskim artyście mało kto słyszał. Teraz dowiedział się świat . Udany zabieg zbudowany na absurdalnym zarzucie. Sztuka pożycza i łączy różne znane elementy, ale to co piszę to przecież banał.