Odkryto nieznany szkic do słynnego dzieła Kazimierza Malewicza
08.06.2017
Aktualności, Świat: wydarzenia
Geurt Imanse, odpowiadający dawniej za kolekcję sztuki Stedelijk Museum w Amsterdamie, podczas przeprowadzanej ostatnimi czasy inwentaryzacji zbiorów, odkrył schowany dotąd pośród stron pewnej pracy naukowej rysunek autorstwa Kazimierza Malewicza. Nieznaną wcześniej realizację, która jest szkicem do powstałego w 1914 roku dzieła „Anglik w Moskwie”, można oglądać obecnie na wystawie w holenderskiej instytucji.
Poza Rosją, amsterdamskie Stedelijk Museum posiada największą kolekcję prac Malewicza. Znajduje się tutaj także zbiór dzieł artystycznych zgromadzonych pod koniec lat 20. XX wieku przez rosyjskiego literata i kolekcjonera sztuki, Nikolaia Khadzhieva, który przyjaźnił się z takimi artystami, jak wspomniany Kazimierz Malewicz czy El Lissitzky oraz Władimir Tatlin. 1992 roku Khadzhiev uciekł z Rosji, zabierając swoje imponujące zbiory do Amsterdamu.
Beatrix Ruf, dyrektorka Stedelijk Museum w Amsterdamie, mówi więc o odnalezieniu nieznanego dotąd rysunku Malewicza nie tylko w kontekście niesamowicie ważnego dla historii sztuki odkrycia, ale również pewnego rodzaju synergii pomiędzy przetrzymywanymi w zbiorach muzeum dziełami rosyjskiego artysty oraz znajdującą się tam kolekcją Khadzhieva.
Stworzony ołówkiem na papierze szkic Kazimierza Malewicza, mierzący 25 na 35 centymetrów, a także powstały później obraz pt. „Anglik w Moskwie”, stanowią rezultat tzw. „okresu alogicznego” Malewicza. Po etapie pracy w nurcie kubistycznym (1912-1913), wraz z 1914 rokiem twórca zdecydował się „odrzucić rozum”. Zaczął wówczas malować w rozfragmentaryzowanym stylu, który sam nazwał „alogicznym fewralizmem”. Czołowy przykład tego kierunku stanowi właśnie dzieło „Anglik w Moskwie”, łączące portret mężczyzny w kapeluszu z przedstawieniem ryby, miecza, łyżki, a także z literami cyrylicy i płaszczyznami rozmaitych kolorów.
Zaledwie rok po namalowaniu wspomnianego obrazu, Malewicz stworzył swój pierwszy „Czarny kwadrat”. Niedawno przeprowadzone badania nad tym dziełem udowodniły, że artysta w rzeczywistości na jednym płótnie, zamalowanym później przedstawieniem czarnego kwadratu, umieścił dwie, uznane kolejno za kubistyczno-futurystyczne oraz proto-suprematystyczne, kompozycje.
fot. (góra) Kazimierz Malewicz, Supremus No. 55, 1916
Rynekisztuka.pl