szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Najdroższe dzieła współczesnej sztuki afrykańskiej w 2017 roku – ranking

03.07.2017

Aktualności, Świat: aukcje

Współczesna sztuka twórców afrykańskich od kilku lat sukcesywnie zyskuje na popularności. Częściej pojawia się ona na aukcjach w największych światowych ośrodkach artystycznych, a także na międzynarodowych targach sztuki, generując coraz bardziej imponujące zyski. Aby udowodnić ten fakt, posłużymy się rankingiem dotyczącym najwyższych od początku 2017 roku sprzedaży obiektów aktualnie powstającej sztuki afrykańskiej.

Najdroższe obiekty afrykańskiej sztuki współczesnej w 2017 roku, źródło: https://www.artprice.com/

Njideka Akunyili Crosby, The Beautyful Ones, 2012, źródło: Christie’s

Njideka Akunyi Crosby, 35-letnia artystka pochodzenia nigeryjskiego, która obecnie żyje i pracuje w Los Angeles, na międzynarodowym rynku sztuki pojawiła się dopiero w 2016 roku, po zdobyciu przez nią prestiżowej nagrody Prix Canson w kategorii praca na papierze. Dzięki wyróżnieniu autorka wygrała pobyt w brazylijskiej rezydencji Tunga, rzeźbiarza i performera, który przez dwa lata przewodniczył jury Prix Canson. Od tej pory sztuka Crosby zaczęła być bardziej rozpoznawalną, także za sprawą zorganizowanej w nowojorskiej instytucji Drawing Center wystawie finalistów tego artystycznego wydarzenia. Na sukces Crosby na międzynarodowym rynku sztuki miała również duży wpływ jej indywidualna ekspozycja zaprezentowana w cenionej londyńskiej Victoria Miro Gallery. Pierwsza z wystawionych na aukcji w nowojorskim Sotheby’s we wrześniu 2016 roku praca artystki, wylicytowana została za ponad 93 tysiące dolarów. Największe domy aukcyjne, a więc wspomniany już Sotheby’s, a także Christie’s, zachęcone tym spektakularnym wynikiem Nigeryjki, w majowych katalogach aukcyjnych zaproponowali pięć realizacji Crosby, spośród których aż trzy uzyskały kwoty większe lub równe 1 milionowi dolarów. Swój rekord cenowy autorka ustanowiła jednak pracą „The Beautyful Ones”, która 3 marca w Christie’s w Londynie wylicytowana została za ponad 3 miliony dolarów. W sumie, od początku 2017 roku sprzedaż realizacji artystki przyniosła niemal 9,5 milionów dolarów, a więc dwukrotnie więcej niż w przypadku dzieł Williama Kentridge’a czy Marlène Dumas.

Marlene Dumas, Angelique, 2004, źródło: Sotheby’s

O rosnącym zainteresowaniu kolekcjonerów i inwestorów współczesną sztuką afrykańską świadczy przykład kongijskiego malarza, Chériego Samby. Sprzedaż jego dzieł w bieżącym jest pięciokrotnie wyższa niż w roku 2016. Pomiędzy styczniem a czerwcem 2017 roku transakcje z udziałem obiektów artysty wygenerowały przychód o wartości niemal 600 tysięcy dolarów. Obecnym rekordem Samby jest czerwcowa sprzedaż obrazu pt. 'Le seul et unique devoir sacre d’un enfant” z 2007 roku w Cornette de Saint Cyr w Paryżu za ponad 140 tysięcy dolarów. Aktualnie malarz, obok Julie Mehretu (230 tysięcy dolarów ze sprzedaży prac na aukcjach od stycznia 2017 roku) oraz Ghady Amer (180 tysięcy dolarów ze sprzedaży prac na aukcjach od stycznia 2017 roku) uchodzi za jednego z głównych reprezentantów afrykańskiej sztuki współczesnej w międzynarodowym obrocie dziełami artystycznymi. Wydaje się, że na fakt ten silnie wpłynęły takie targi sztuki, jak na przykład 1:54 Contemporary African Art Fairs, które, mające miejsce od 2013 roku w Londynie, zaś od 2015 roku w Nowym Jorku, w lutym 2018 roku po raz pierwszy odbędą się w Marrakeszu.

fot. (góra) Cheri Smaba, Le seul et unique devoir sacre d’un enfant, 20017, źródło: Cornette de Saint Cyr

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.