Podczas przeprowadzonej w komnacie Konstantyna w apartamentach papieskich restauracji malowideł, eksperci odkryli elementy przedstawienia stworzone w całości przez Rafaela. Wcześniej, zważywszy na fakt, iż artysta umarł zanim ukończono prace nad dziełem ściennym, uważano, że sala pokryta była realizacją malarską, wykonaną przez uczniów włoskiego mistrza.
Włoska gazeta „La Stampa”, powołując się na oświadczenie biura prasowego Watykanu, podaje, iż dziełem Rafaela są alegoryczne kobiece postaci cnót przyjaźni oraz sprawiedliwości.
Restaurator, Fabio Piacentini, mówi, że po dogłębnej analizie malowidła uznano, że elementy malowidła stworzone specyficzną techniką olejną, wyszły spod ręki włoskiego mistrza.
Arnold Nesselrath, historyk sztuki oraz dyrektor badań technicznych i naukowych w Muzeum Watykańskim, przyznaje wszak, że z XVI-wiecznych źródeł wynika, iż Rafael, zanim umarł, w ramach badań nad malowidłami ściennymi tworzonymi techniką olejną, zrealizował w komnacie Konstantyna przedstawienia dwóch postaci. Według źródeł, te olejne figury wyróżniają się znacznie lepszym warsztatem artystycznym niż pozostałe, otaczające je elementy obrazu.
Nesselrath wyjaśnia, że Rafael był poszukiwaczem nowych rozwiązań malarskich. Dlatego też, komnatę Konstantyna zdecydował się ozdobić przedstawieniem wykonanym w technice olejnej. Niestety udało mu się wykonać jedynie dwie figury. Uczniowie artysty kontynuowali jego pracę, posługując się już tradycyjnymi metodami, a jednocześnie zachowując olejne postaci Rafaela jako swoisty znak ręki mistrza.
W 1509 roku Rafael otrzymał zlecenie, aby ozdobić malowidłami ściennymi cztery pomieszczenia w apartamentach papieskich, które dziś nazywa się pokojami Rafaela. Największe z pomieszczeń, komnata Konstantyna, przedstawia cztery epizody z życia pierwszego rzymskiego cesarza, odnoszące się do uznania wiary chrześcijańskiej oraz wprowadzenia swobody wyznania.
fot. (góra) Rafael, Alegoria sprawiedliwości, komnata Konstantyna
Rynekisztuka.pl