Ranking najdroższych dzieł sztuki pierwszego półrocza 2017 roku
18.08.2017
Aktualności, Ciekawostki, Świat: aukcje
Chociaż do ustalenia listy najdroższych dzieł sztuki pierwszej połowy 2017 roku w największej mierze przyczyniły się majowe licytacje, analizując ranking najwyższych sprzedaży, trudno nie docenić również znaczenia mającej miejsce 27 czerwca w londyńskim Christie’s aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej. Warto przyjrzeć się zatem, w jaki sposób ta, generująca najwyższy od 2010 roku wynik aukcyjny dla londyńskiej siedziby Christie’s oraz obfitująca w nowe, imponujące rekordy cenowe licytacja, wpłynęła na ostateczne zestawienie najdrożej sprzedanych dzieł sztuki pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku.
Od momentu opublikowania przy okazji serii majowych aukcji listy najwyższych sprzedaży, pierwsze pięć miejsc rankingu nie uległo zmianom. Na szczycie zestawienia wciąż plasują się wylicytowane w Sotheby’s dzieła Jean-Michela Basquiata („Untitled” – niemal 110,5 milionów dolarów) oraz Gustava Klimta („Bauerngarten” – 59 milionów dolarów). Kolejne trzy pozycje natomiast, to prace Constantina Brancusiego („La muse endormie” – ok. 57 milionów dolarów), Cy’a Twombly’ego („Leda and the Swan” – ok. 58 milionów dolarów) oraz Francisa Bacona („Three Studies for a Portrait of George Dyer” – ok. 52 miliony dolarów), sprzedane w połowie maja w nowojorskim oddziale Christie’s.
Wspomniana już czerwcowa aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej zorganizowana w londyńskim Sotheby’s, wprowadziła na listę najdroższych dzieł sztuki pierwszej połowy 2017 roku wylicytowane przez Larry’ego Gagosiana za rekordową kwotę niemal 46 milionów dolarów płótno Maxa Beckmanna pt. „Hölle der Vögel”, a także portret Pabla Picassa pt. „Femme écrivant (Marie-Thérèse), nabyta przez kolekcjonera z Chin za około 44,4 miliony dolarów.
W zestawieniu pojawiło się także sprzedane za ponad 50,5 milionów dolarów w hongkońskim domu aukcyjnym, China Guardian, dzieło Huanga Binhonga. Chociaż prace mistrza malowanego tuszem krajobrazu, znajdują popyt przede wszystkim w Chinach, w ciągu ostatnich pięciu lat imponujące sprzedaże z udziałem jego realizacji miały miejsce również w nowojorskich oddziałach Christie’s i Sotheby’s. O rosnącej popularności sztuki Huanga Binhonga świadczy fakt, że ceny jego dzieł od 2000 roku wzrosły o 803%.
Od pewnego czasu na światowym rynku sztuki zaobserwować można tendencję do poszerzania przez największe domy aukcyjne swojej oferty sprzedażowej o sztukę azjatycką. Strategia ta przyniosła wielki sukces nowojorskiej siedzibie Christie’s w marcu, kiedy to, mimo szacunków na poziomie 1,3-1,8 miliona dolarów, dzieło XIII-wiecznego chińskiego malarza, Chena Ronga, osiągnęło kwotę bliską 49 milionów dolarów. Między innymi dzięki tej spektakularnej transakcji, dom aukcyjny Christie’s wygenerował podczas „Azjatyckiego Tygodnia” swój rekordowy wynik na poziomie 332,8 milionów dolarów.
fot. (góra) Max Beckmann, Hölle der Vögel, 1937-1938, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl