Podczas trwającej do 20 sierpnia wystawy twórczości Yvesa Kleina pt. „Teatr pustki” w Centrum Sztuki BOZAR w Brukseli, doszło do zniszczenia jednej z prac artysty. Widz nadepnął na umiejscowione na podłodze, pokryte niebieskim, matowym pigmentem International Klein Blue, dzieło, zostawiając na nim białe ślady.
16 sierpnia, jeden ze zwiedzających ekspozycję Yvesa Kleina pt. „Teatr pustki” w brukselskim Centrum Sztuki BOZAR, podczas zbliżania się do wiszącej na ścianie pracy artysty, zignorował inne, położone na podłodze dzieło, przechodząc po nim. W ten sposób, na powierzchni realizacji składającej się z wsypanego w obrębie płytkich, drewnianych ram piasku, który następnie pokryty został niebieskim pigmentem International Klein Blue, pojawiły się białe ślady.
Rzeczniczka prasowa Centrum Sztuki BOZAR powiedziała, że choć w instytucji znajdowały się znaki ostrzegawcze, a praca chroniona była częściową barierką, widz był tak zafascynowany innym dziełem, że podchodząc do niego nie zauważył realizacji umiejscowionej na ziemi. Pracownicy placówki jeszcze tego samego dnia przywrócili pracę do jej poprzedniego kształtu, ponownie rozsypując piasek w drewnianych ramach i umieszczając na nim niebieski pigment. Jak dodaje rzeczniczka prasowa, tego rodzaju realizacje Kleina charakteryzują się tym, że przy okazji każdej ekspozycji muszą być budowane od nowa, a zatem dokonanego przez widza zniszczenia nie można porównać z uszkodzeniem unikatowego obrazu lub rzeźby.
W kwietniu bieżącego roku podobne dzieło Kleina zniszczył obecny na konferencji prasowej wystawy w Musée d’Art moderne et d’Art cantemporain (MAMAC) w Nicei, dziennikarz.
fot. (góra) Prace Yvesa Kleina w Musiktheater im Revier w Gelsenkirchen w Niemczech
Rynekisztuka.pl