Pod koniec 2018 roku w Nowym Jorku otwarty zostanie Poster House, instytucja dedykowana wyłącznie plakatowi, historii tego medium sztuki, a także jego wpływowi na politykę, projektowanie graficzne oraz całą kulturę wizualną. Przestrzenie placówki, której projekt powstania zainicjowany został przez tajemniczą, anonimową grupę, obejmą ponad 4,5 tysięcy metrów kwadratowych.
Przed oficjalnym otwarciem instytucji, Poster House zaprezentuje publiczności namiastkę swojego wystawienniczego programu w postaci trwającej miesiąc ekspozycji, która otwarta zostanie 20 września bieżącego roku. Pokaz pt. „Stracone jutro” pokaże współczesne plakaty, ulotki oraz znaki graficzne pochodzące z uwielbianych miejsc Nowego Jorku, które zakończyły swoją działalność, począwszy od hali koncertowej Palladium na nocnym klubie Electric Circus kończąc.
Inauguracyjna wystawa Poster House odniesie się również do historii własnej przestrzeni instytucji, która mieścić się będzie w dawnej siedzibie, zamkniętego ostatniego lata po 26 latach działalności, przedsiębiorstwa Tekserve.
Poster House sukcesywnie powiększa swoją kolekcję, w której na chwile obecną znajduje się ponad tysiąc obiektów pochodzących zarówno z końca XIX wieku, jak i z ostatnich lat. W ciągu ubiegłych dwóch lat – głównie dzięki ogromnej pomocy kolekcjonerów tego medium sztuki oraz licznych agencji reklamowych – instytucja zgromadziła dużą ilość plakatów z czasów I oraz II wojny światowej, liczną kolekcję dawnych i współczesnych plakatów kubańskich, a także pokaźny zbiór najnowszych grafik reklamowych z całego świata.
Projekt powołania do życia Poster House zainicjowany został przez małą grupę osób, która chciałaby pozostać anonimowa. Członkowie zarządu organizacji również nie ujawniają swojej tożsamości, za wyjątkiem jej prezeski i artystki wizualnej, Valerie Crosswhite. Grupie odpowiadającej za projekt udało się pozyskać 6 milionów dolarów na modernizację wnętrza instytucji oraz 9 milionów dolarów na fundusz operacyjny do 2019 roku. Po zakończeniu remontu przestrzeni budynku, oprócz sal wystawienniczych będą one zawierać pokój projekcyjny, sklep oraz kawiarnię.
Program ekspozycyjny instytucji, obok głównej kuratorki, Angeliny Lippert, koordynowany będzie przez Julie Knight, byłą dyrektorkę organizacji artystycznej apexart, a także wspomagany przez Tima Rodgersa, dyrektora muzeum Wolfsonian-FIU oraz Elizabeth Guffey, historyczkę sztuki i designu, związaną z uniwersytetem SUNY Purchase.
fot. (góra) Konstanty Kietlicz-Rayski, Wystawa Higieniczna w Lublinie, ok. 1908
Rynekisztuka.pl