Każdy proces umiejscawiania obrazu, grafiki czy fotografii na konkretnym fragmencie ściany powinien rozpocząć się od dokładnego przyjrzenia się wybranemu miejscu. Szczególną uwagę należy poświęcić najbliższemu otoczeniu, w którym znajdzie się praca, ponieważ to właśnie ono nada jej kontekst. Zatem przed zakupem dzieła warto odpowiedzieć sobie na pytania: czy nabyty obraz bądź grafika ulokowana ma zostać w domowym zaciszu, przestrzeni biznesowej czy też wnętrzu instytucji? Jaki jest charakter tego miejsca? Jakie przedmioty będą znajdować się w otoczeniu dzieła? Ważne są także często pomijane szczegóły takie, jak na przykład to, w jakiej odległości od pracy będą znajdować się okna i drzwi, jaka jest wysokość sufitu i jakość podłogi w pomieszczeniu ekspozycyjnym oraz gdzie umiejscowione zostały w nim różnego rodzaju kontakty i przełączniki. Wszystkie te elementy bowiem mają ogromny wpływ na sposób recepcji dzieła przez widza.
PORADY PRAKTYCZNE
Których miejsc unikać?
Dumna prezentacja ulubionej pracy artystycznej nad kominkiem może być kusząca, ale w tej kwestii zaleca się ostrożność. Chociaż jest to często wybierane przez pasjonatów sztuki miejsce dla obrazu, co zresztą potwierdzają pracownicy domów aukcyjnych otrzymujący zdjęcia dzieł oferowanych przez właścicieli do sprzedaży, istnieje duże ryzyko, że takie ulokowanie obiektu znacząco wpłynie na jego stan. Z biegiem czasu bowiem farba obrazu usytuowanego nad kominkiem może się stopić, a samo płótno ulec uszkodzeniu. Analogicznie zresztą sytuacja przedstawia się, jeśli chodzi o zawieszanie pracy nad grzejnikiem.
Przy wyborze miejsca dla ulubionego dzieła warto pamiętać, że zgubny wpływ na jej jakość może mieć światło słoneczne. Ulokowanie obrazu w pobliżu okna często powoduje wyblaknięcie kolorów na płótnie, zwłaszcza, jeśli chodzi o delikatne i źle zabezpieczone obiekty.
Wybór ramy
Istnieją jednak kolekcjonerzy, których trudno odwieść od pomysłu zawieszenia dzieła w tak reprezentatywnym miejscy, jakim jest przestrzeń nad kominkiem. Wówczas pomóc w przeciwdziałaniu ewentualnym uszkodzeniom może inteligentna rama, która zapobiegnie zniszczeniom związanym z działaniem na obraz ciepła lub światła. Popularnym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnej, aplikowanej na szkło glazury, która zabezpieczy pracę przed działaniem promieni UV, mogących powodować jej blaknięcie. Istnieją również zakładane na ramy uszczelnienia, pozwalające chronić dzieła przed zgubnymi skutkami wilgoci i wahań temperatur.
Umocowanie
Przy umiejscawianiu na ścianie obrazu, grafiki czy fotografii, zamiast użycia pojedynczego mocowania w centralnym punkcie dzieła, zaleca się raczej użycie mocowania podwójnego, umieszczonego po obu stronach dzieła. Takie rozwiązanie dużo lepiej unieruchomi powieszoną pracę, zapobiegając jej poruszaniu się na przykład przy okazji sprzątania.
Idealna wysokość
Dzieła sztuki współczesnej i nowoczesnej zawieszane są zwykle w muzeach na wysokości 1 metra i 55 centymetrów, która stanowi średnią poziomu punktu widzenia przeciętnego widza. Jeżeli chodzi o sztukę dawnych mistrzów, zaleca się umiejscawiać ją nieco wyżej. Jeżeli chcemy wyeksponować pracę w warunkach domowych, niebagatelne znaczenie ma oczywiście rozmieszczenie mebli czy wysokość sufitu. Zdarza się także, że artyści sami sugerują, w jaki sposób powinno się prezentować ich dzieła – Le Corbusier na przykład wymagał wieszania swoich realizacji dokładnie na wysokości 1 metra i 83 centymetrów od podłogi, mierząc od górnej ramy.
Odpowiednie narzędzia
Jeżeli chodzi o proces wieszania dzieła na ścianie, nigdy nie warto polegać tylko i wyłącznie na swoim oku. Koniecznością jest zatem użycie takich narzędzi, jak miarka czy poziomica w celu równego umiejscowienia pracy. Jest to szczególnie ważne przy próbie symetrycznego względem siebie rozlokowania na ścianie wielu dzieł – w takim przypadku wszelkie krzywizny będą dostrzegalne.
Uwaga na kable i rury
Istotne jest, aby zapoznać się ze strukturą i konstrukcję ścian we własnym domu. Ogromnych rozmiarów obraz nie utrzyma się na zwykłej, pokrytej tynkiem płaszczyźnie, jeśli nie użyje się do jego tam powieszenia kilku wkrętów. Wówczas należy pamiętać, aby nie uszkodzić za pomocą gwoździ znajdujących się w ścianie kabli elektrycznych i rur wodociągowych. Co prawda, w nowoczesnych domach lokowane są one wzdłuż krawędzi ścian, w starszych jednak niestety nie jest to regułą.
PORADY WNĘTRZARSKIE
Niezdrowy przepych
Równie ważna, jak sam prezentowany obraz, pozostaje aranżacja ściany, na której go umieścimy. Dlatego też należy pamiętać, że zestawianie wielu dzieł na jednej płaszczyźnie, nie sprzyja eksponowaniu żadnego z nich. Przeciwnie, taki zabieg sprawia raczej, że oczy widza niepewnie przesuwają się od jednej realizacji do drugiej, nie mogąc się skupić na żadnej z nich.
Więcej dzieł, nowe znaczenia
Z drugiej jednak strony, umiejscawianie prac artystycznych w bliskim sąsiedztwie innych, w parach lub grupach często pozwala wyłonić wizualne i tematyczne powiązania, jakie pomiędzy nimi zachodzą. Przy tworzeniu tych wzajemnych oddziaływań obiektów, warto mieć więc na uwadze ich formalne i treściowe podobieństwo. Jak zauważa Caleb Anderson, współzałożyciel studia projektowania wnętrz, Drake/Anderson, dobrym przykładem tego typu działania może być na przykład zestawienie ze sobą obrazu olejnego o tematyce mitologicznej dotyczącej historii Ledy z rzeźbą ptaka. W innym projekcie designer umiejscowił pracę Davida La Chapellego obok dzieła niderlandzkiego, dawnego mistrza. Ponieważ obaj artyści odnosili się w swoich realizacjach do problematyki seksu i zmysłowości, połączenie to okazało się bardzo trafionym rozwiązaniem.
Eklektyzm zalecany
Zbiory kolekcjonerów ewoluują przez lata, przez co często charakteryzują się one dużą formalną i stylistyczną różnorodnością. Pomimo wszelkich wątpliwości, jakie może wzbudzać tego typu rozwiązanie, zestawianie ze sobą w jednym pomieszczeniu dzieł różnych epok i nurtów nie musi być złym pomysłem. Niektórzy designerzy wręcz zalecają eklektyzm jako sposób na nadanie wnętrzu ciekawego charakteru. Jamie Drake wspomina, że w swojej działalności miał przypadki udanego łączenia XVII-wiecznego portretu ze współczesnym malarstwem. Efekt końcowy zależy bowiem od charakteru dialogu, jaki nawiążą pomiędzy sobą wybrane dzieła. Niektórzy designerzy zalecają wręcz dobór prac do wnętrza na zasadzie tworzenia kontrastów, gdyż takie działanie często pozwala skomponować interesujący, wizualnie przyciągający zestaw.
Chociaż praktyczne porady i wnętrzarskie sugestie mają za zadanie pomóc wskazać idealne umiejscowienie w przestrzeniach mieszkania ulubionego dzieła, należy pamiętać, że powinno ono zostać zaaranżowane we wnętrzu przede wszystkim w sposób odpowiadający jego właścicielowi. Jeżeli bowiem praca jest wystarczająco dobra, to, gdzie się ją umieści, nie ma większego znaczenia – obroni się sama swoją jakością.
Rynekisztuka.pl