Tajemniczy list wskazówką do odkrycia dawno zaginionego, barokowego obrazu?
02.11.2017
Aktualności, Świat: wydarzenia
Ta historia z pewnością mogłaby stać się scenariuszem filmu – Los Angeles County Museum of Art otrzymało tajemniczy list, w którym wskazano na obecność dawno zaginionego obrazu w odległości około dwóch mil od budynku muzeum. I być może w tym zdarzeniu nie byłoby nic szczególnie zaskakującego, gdyby nie to, że autorem listu jest… dziewczynka z obrazu.
Dzieło, o którym mowa znane jest jako „Española” (Hiszpańska dziewczyna) i stanowi ostatnią spośród szesnastu części malarskiej realizacji Miguela Cabrera (ok. 1715 – 1768), meksykańskiego barokowego artysty, który w swojej obszernej kompozycji ukazał dzieci jako metaforę relacji międzyrasowych w obrębie Wicekrólestwa Nowej Hiszpanii.
List otrzymany około dwa lata temu przez jedną z kuratorek Los Angeles County Museum of Art, Ilonę Katzew, został skonstruowany w niejasny sposób w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Pod napisaną na komputerze treścią listu znalazł się odręczny podpis „Española”, sugerujący, że adresatką słów jest hiszpańska dziewczynka z portretu.
List przysłany muzeum w lecie 2015 roku zaczyna się od słów: „Powinniście wiedzieć, że mam się dobrze i przebywam niecałe dwie mile od LACMA. 60 lat spędziłam w tej samej rodzinie, chociaż nie wiem, w jaki sposób zostałam przez nią nabyta”. W tekście pojawia się także zdanie: „Nie zaginęłam, po prostu nie chcę zostać odnaleziona”.
Katzew przez długi czas prowadziła śledztwo, starając się poznać autora listu, właściciela obrazu lub miejsce, w którym znajduje się dzieło, jednak bezskutecznie. Przez cały ten okres rozwijała również swoje badania nad XVIII-wiecznym malarstwem meksykańskim, których efektem jest najbardziej wyczerpująca wystawa, jaka kiedykolwiek została poświęcona temu obszarowi sztuki. Wraz z zakończeniem pracy nad pokazem i jego otwarciem, które planowane jest na 19 listopada bieżącego roku, kuratorka postanowiła upublicznić informację o otrzymaniu tajemniczego listu. Jak sama zapewnia, nie jest to jedynie zabieg promocyjny mający zapewnić ekspozycji rozgłos – Katzew liczy na odzew właściciela obrazu.
K. Z.
fot. (góra) Miguel Cabrera, Pintura de Castas (fragment), XVIII w. 2
Rynekisztuka.pl