Pracownicy Nelson-Atkins Museum of Art w Kansas City dokonali ostatnio niecodziennego odkrycia – w obrębie olejnego płótna Vincenta van Gogha z 1889 roku pt. „Gaj oliwny I” odnaleźli wmieszanego w farbę konika polnego.
Podczas gdy pracownicy Nelson-Atkins Museum of Art w Kansas City badali pod mikroskopem pierwsze z dzieł słynnego tryptyku, aby móc dokładniej poznać proces malarski holenderskiego artysty, zauważyli małego owada zagrzebanego w grubych fałdach farby olejnej. To odkrycie nazwać można niecodziennym, ale z pewnością nie zaskakującym. Van Gogh jest uznawany bowiem za najsłynniejszego malarza plenerowego – jego słynne pejzaże powstawały w obrębie pól i ogrodów, które przedstawiał na obrazach.
Mikroskopijnej wielkości konik polny jest niedostrzegalny gołym okiem, dlatego jego obecność na obrazie pozostała niezauważona przez 128 lat. Odkrycie to wzbudziło tym więcej entuzjazmu, że dało specjalistom nadzieję na możliwość określenia pory roku, w której „Gaj oliwny I” został przez van Gogha zrealizowany. Po skontaktowaniu się pracowników muzeum w Kansas City z paleoentomologiem, dr Michaelem S. Engelem, profesorem na University of Kansas oraz współpracownikiem Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku, okazało się jednak, że na podstawie ciała konika polnego nie da się niestety wskazać dokładnego datowania.
Engel zauważył, że na obrazie brakuje klatki piersiowej i brzucha owada, zaś po wylądowaniu w farbie nie wykazywał on żadnych oznak ruchu, co świadczy o tym, że był już martwy zanim znalazł się na płótnie.
O udrękach malowania na świeżym powietrzu van Gogh pisał do swojego brata Theo w jednym z listów, że z płócien, które mu wysyła musi ściągać mnóstwo much, nie wspominając już o pisaku i kurzu. Wygląda na to, że do listy trudności, z którymi musiał zmagać się artysta tworząc pod gołym niebem należy dodać również koniki polne.
Niespodziewane odkrycie pracowników muzeum w Kansas City można potraktować jako skutek uboczny prowadzonych przez instytucję długoterminowych badań nad sztuką van Gogha, zwłaszcza nad zmianami palety barwnej, które w jego twórczej praktyce były zauważalne.
K. Z.
fot. (góra) Vincent van Gogh, Gaj oliwny I, 1889
Rynekisztuka.pl