Paulina Ołowska na liście najbardziej wpływowych ludzi kultury wg New York Times
13.11.2017
Aktualności, Świat: wydarzenia
Polska artysta intermedialna, Paulina Ołowska, trafiła na przygotowaną przez New York Times listę najbardziej wpływowych ludzi kultury w 2016 roku, sytuując się obok takich osobowości, jak Donatella Versace czy Lady Gaga.
W jednym ze swoich artykułów New York Times nazwał Ołowską artystką, której za największą inspirację służą wyblakłe już dzisiaj utopie i która poprzez swoje malarstwo pragnie odrodzić pamięć o zapomnianej przeszłości. Dziennik określił ją również mianem najbardziej optymistycznej, a zarazem sentymentalnej polskiej artystki. Na stworzonej przez New York Times liście najbardziej wpływowych osób kultury nazwisko malarki widnieje tuż obok słynnej projektantki mody, Donatelli Versace, byłej pierwszej damy Stanów Zjednoczonych, Michelle Obamy czy też amerykańskiej piosenkarki pop, Lady Gagi.
Paulina Ołowska to artystka intermedialna – zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, kolażem, instalacją, wideo. W latach 1995-1996 studiowała w School of the Art of Chicago, a w okresie od 1997 do 2000 roku na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze, Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie, Center of Contemporary Art w Kitakyushu oraz Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie. Na swoim koncie ma indywidualne wystawy w tak prestiżowych ośrodkach kultury, jak amsterdamskie Stedelijk Museum, londyńskie Tate Modern, a także Kunsthalle w Bazylei. Realizacje Ołowskiej zasilają natomiast kolekcje Centre Pompidou w Paryżu czy też Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Chociaż twórczość Ołowskiej stale ewoluuje, wspólną cechą wszystkich jej dzieł jest wizja sztuki jako nośnika pozytywnych utopii, które artystka odnajduje w założeniach wczesnego Bauhausu, realizacjach rosyjskich konstruktywistów czy też eksperymentach europejskiej awangardy początku XX wieku. Inspiracje autorka czerpie również ze sztuki lat 60. oraz 70., o czym świadczy chociażby jej nawiązująca do fotografii mody tamtych czasów seria malarska „Na wiosnę”. Oławska doskonale odnajduje się także w odtwarzaniu i nawiązywaniu dawnych estetyk twórczych oraz łączeniu ich z nowoczesną sztuką. W swojej twórczej praktyce bezpośrednio odwoływała się na przykład do wczesnych prac Zofii Stryjeńskiej, realizując przy okazji 5. Biennale Berlińskiego instalację złożoną z powiększonych do monumentalnej skali, skopiowanych w czerni i bieli dzieł słynnej reprezentantki sztuki dwudziestolecia międzywojennego.
Dzieła malarskie Pauliny Oławskiej na polskich aukcjach sztuki osiągają kwoty kilkudziesięciu tysięcy złotych. Za granicą natomiast zdarza im się przekraczać nawet sumy 100 tysięcy dolarów, jak w przypadku wylicytowanego za 112,5 tysięcy dolarów w listopadzie 2016 roku w nowojorskim Sotheby’s obrazu „Ela”.
K. Z.
fot. (góra) Paulina Ołowska, Krzyżówka z kobietą z czarnym płaszczu
Rynekisztuka.pl