szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Baner Magazyn RiSZ no4

Bolid Formuły 1 na aukcji sztuki współczesnej w Sotheby’s

21.11.2017

Aktualności, Świat: aukcje

Podobnie, jak dom aukcyjny Christie’s, który sprzeciwił się konwenansom, wystawiając na aukcji sztuki współczesnej obraz „Salvator Mundi” renesansowego mistrza, Leonarda da Vinci, tak Sotheby’s na analogicznej licytacji zorganizowanej dzień później obok dzieł Francisa Bacona i Andy’ego Warhola umieścił bolida Formuły 1 Ferrari F2001, na którym Michael Schumacher wygrał Grand Prix Monako w 2001 roku.

Francis Bacon, Trzy studia George’a Dyera, 1966, źródło: Sotheby’s

W zakończonej po 6 minutach licytacji samochodu wzięło udział 8 kupców. Estymowany na kwotę 4-5,5 mln dol. bolid osiągnął sumę 7,5 mln dol. i znalazł się na 10 pozycji najdroższych obiektów wieczoru. Wylicytowana kwota sprzedażowa jest najwyższą sumą, jaką kiedykolwiek zapłacono za współczesny pojazd Formuły 1.

Aukcja przyniosła dobry ogólny rezultat rzędu 310,3 mln dol., mieszcząc się w przewidywanej estymacji (250,5 – 343,5 mln dol.). Zaledwie 3 spośród 72 obiektów nie znalazło swojego nabywcy. Jest to dobry wynik, zważywszy na fakt, że zeszłoroczna aukcja sztuki współczesnej Sotheby’s wygenerowała przychód równy 276,6 mln dol.

Andy Warhol, Mao, 1972, źródło: Sotheby’s

Najdroższym obiektem wieczoru okazał się malarski tryptyk Francisa Bacona. Obraz „Trzy studia George’a Dyera” z 1966 roku wylicytowany został telefonicznie za 38,6 mln dol. Zważywszy na fakt, iż dzieło estymowane było na 35-45 mln dol., nie jest to imponująca kwota. Podobnie sytuacja wygląda z drugim najdroższym obiektem sprzedanym tego wieczoru. Słynny portret Mao Zedonga autorstwa Andy’ego Warhola, który dwa lata temu w nowojorskim Sotheby’s osiągnął kwotę 47,5 mln dol., na wtorkowej aukcji wylicytowany został za jedyne 32,4 mln dol., a więc za kwotę nieznacznie tylko przekraczającą dolną granicę jego estymacji (30-40 mln dol.). Fakt ten zaskakuje tym bardziej, że dzieło pochodzi z pierwszego spośród zrealizowanych przez słynnego przedstawiciela pop-artu zestawu 11 portretów Mao, które w większości znajdują się w zbiorach największych instytucji kulturalnych.

Laura Owens, Untitled, 2012, źródło: Sotheby’s

Wśród pozostałych najdroższych sprzedaży wieczoru znalazł się wylicytowany za kwotę znacznie przekraczającą górną granicę estymacji obraz „Female Head” Roy’a Lichtensteina (24,5 mln dol.), rzeźba Louise Bourgeois „Spider IV” (14,7 mln dol.), praca Alberto Burriego „Nero plastica L. A.” (10,9 mln dol.), a także płótno Jean-Michela Basquiata „Cabra” (10,9 mln dol.).

Warto wspomnieć również o zaskakującej sprzedaży dzieła autorstwa Laury Owens – malarki pochodzącej z Los Angeles, która we wtorek debiutowała na dużej aukcji w Nowym Jorku. Estymowane na 200-300 tys. dol. abstrakcyjne płótno artystki wylicytowane zostało po czterominutowej walce kolekcjonerów za 1,76 mln dol. Kwota ta znacznie przewyższyła dotychczasowy, ustanowiony rok temu rekord Owens, który wynosił 360,5 tys. dol.

K. Z. 

fot. (góra) Bolid Formuły 1 Ferrari F2001, źródło: Sotheby’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.