Szacowana na 425 tys. euro rzeźba z brązu autorstwa kolumbijskiego artysty, Fernando Botero, została skradziona z paryskiej galerii Bartoux. Pracownicy instytucji dostrzegli jej brak dopiero, gdy przygotowywali się do zamknięcia galerii.
Skradziony obiekt to wykonana w 2003 roku 57-centymetrowa rzeźba z brązu pt. „Maternity”, przedstawiająca matkę siedzącą na cokole i kołyszącą dziecko. Jak potwierdził w rozmowie z mediami jeden z pracowników galerii, dzieło słynnego kolumbijskiego artysty stanowi obecnie przedmiot śledztwa policji.
Zgodnie z doniesieniami francuskich mediów, sprawca dokonał kradzieży rzeźby 4 listopada około godziny 19. Kamery zlokalizowane w galerii zarejestrowały, że na początku złodziej przechadzał się pośród dzieł, aby zbadać, czy jest obserwowany. Potem mężczyzna podniósł 15-kilogramowe dzieło i, pozostając niezauważonym, wyszedł z nim z galerii. Instytucja nie posiada alarmu przy wejściu. Tego samego dnia jeszcze kilka innych paryskich galerii padło ofiarą kradzieży.
Galeria Bartoux ma łącznie 14 oddziałów zlokalizowanych na całym świecie, w tym w Londynie, Singapurze, Courchevel, Cannes oraz dwa w Paryżu. Instytucja, która w swojej ofercie posiada dzieła takich artystów, jak Pablo Picasso, Salvador Dali, Damien Hirst czy Francis Bacon, cieszy się dużą popularnością i dobrą opinią miłośników sztuki.
Fernando Botero jest kolumbijskim malarzem i rzeźbiarzem znanym przede wszystkim ze swoich karykaturalnych przedstawień ikonicznych dzieł z historii sztuki. Kreowane przez niego postaci są mocno zdeformowane, nienaturalnie otyłe o absurdalnie nieproporcjonalnych wobec siebie częściach ciała. Na międzynarodowym rynku sztuki prace Kolumbijczyka osiągają kwoty od kilkuset tys. dol. do niemal 2 mln dol. Najdroższą do tej pory realizacją artysty jest zrealizowana w 1990 roku dwuczęściowa rzeźba Adama i Ewy, wylicytowana w 2014 roku w nowojorskim Christie’s za 2,57 mln dol.
K. Z.
fot. (góra) Fernando Botero, Ewa, brąz, źródło: Sotheby’s
Rynekisztuka.pl