15 grudnia w Muzeum Narodowym w Warszawie otwarto Galerię Wzornictwa Polskiego, prezentującą najważniejsze zjawiska obserwowane w obrębie rodzimego designu począwszy od początków XX wieku po czasy współczesne. Swoje miejsce w galerii znalazły między innymi fotele Józefa Chierowskiego i Romana Modzelewskiego, barwne tkaniny z lat 50. i 60., unikalna porcelana czy też gramofon Bambino.
Galeria Wzornictwa Polskiego pokazuje, jak różnorodne było myślenie o projektowaniu w różnych środowiskach twórczych i w jaki sposób zmieniało się ono w Polsce w kolejnych dekadach. Znalazły się tutaj więc obiekty z kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład” i modernistycznej grupy „Praesens”, ale także dzieła designu z okresu powojennej odbudowy, socrealizmu, odwilży, poodwilżowej nowoczesności aż po czasy współczesne. Publiczności udostępnione zostały nie tylko prawdziwe ikony rodzimego wzornictwa, ale także modele i prototypy, które nie miały okazji zaistnieć w masowej produkcji.
W galerii osobne miejsce wyodrębniono dla zagadnień związanych z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci, a także etnoprojektowaniem. Obiekty polskiego wzornictwa prezentowane są w układzie chronologicznym, wyznaczonym przez najważniejsze wydarzenia artystyczne i historyczne. Całość ekspozycji dopełniają materiały fotograficzne oraz fragmenty archiwalnych kronik filmowych.
Galeria Wzornictwa Polskiego swoje powstanie zawdzięcza Ośrodkowi Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, który od 1978 roku zajmuje się gromadzeniem i dokumentacją najznakomitszych przejawów polskiego designu. Wciąż rozrastająca się kolekcja liczy obecnie 25 tysięcy obiektów, w tym realizacje i projekty mebli, szkieł i ceramiki, tkanin i odzieży, metaloplastyki, biżuterii, zabawek, przedmiotów gospodarstwa domowego, a także maszyn i urządzeń przemysłowych.
K. Z.
fot. (góra) Zestaw „New Atelier”, fragment, 2003, proj. Marek Cecuła, Modus Design, Ćmielów Design Studio, prod. Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież”, fot. Piotr Ligier, źródło: materiały prasowe MNW
Rynekisztuka.pl