Spór pomiędzy Sotheby’s i amerykańskim kolekcjonerem o dzieło Keitha Haringa
13.02.2018
Aktualności, Świat: wydarzenia
Sotheby’s pozwał nowojorskiego kolekcjonera i dealera sztuki. Pomimo iż Anatole Shagalov kupił w maju w domu aukcyjnym wielkoformatowy obraz „Untitled” Keitha Haringa z 1982 roku za rekordową sumę 6,5 mln dol., ostatecznie nie zapłacił za wylicytowane dzieło.
W konsekwencji, pięć miesięcy później Sotheby’s znalazł dla realizacji Haringa nowego nabywcę. Ten zapłacił za przedstawiający anioły, psy oraz, tak charakterystyczne dla sztuki Amerykanina, „promienne dziecko”, 4,4 mln dol. Dlatego też dom aukcyjny żąda od Shagalova kwoty 2,1 mln dol., a więc opłaty na poziomie straty, którą instytucja poniosła za sprzedaż dzieła innemu klientowi.
Shagalov tłumaczy swoje działanie tym, iż dom aukcyjny najpierw wyraził zgodę na zapłatę za obraz w ratach, później natomiast zażądał spłaty całej kwoty od razu. Dyrekcja nowojorskiego Sotheby’s twierdzi z kolei, że pomiędzy instytucją a kolekcjonerem nigdy nie było mowy o takiej formie zapłaty za dzieło. Adwokat Shagalova, Matthew Hoffman, podaje natomiast, że spór o ratalny plan zapłaty za pracę stanowi jedynie drugorzędną kwestię, jeśli chodzi o obronę jego klienta i że istnieją mocniejsze argumenty przeciwko działaniu Sotheby’s. Póki co nie mogą one zostać jednak ujawnione- dotyczą bowiem dokumentów złożonych pod pieczęcią.
Szukanie nowego nabywcy dzieła Haringa
Również Shagalov na własną rękę podejmował próby znalezienia nowego nabywcy dla realizacji Haringa. W tym celu kolekcjoner skontaktował się z Marco Mercantim, założycielem madryckiej firmy Oblyon, która łączy biznes ze sztuką. Dokumenty sądowe pokazują, że Mercanti w porozumieniu z JPMorgan Chase & Co. zgodził się zapłacić za obraz 5 mln dol. Jak twierdzi więc Shagalov, oferta ta dowodzi, iż Sotheby’s nie odsprzedał obiektu za najlepszą możliwą cenę. Dom aukcyjny natomiast utrzymuje, że otrzymał dobrą cenę- taką, która mieściła się w szacunkach dzieła (4-6 mln dol.).
K. Z.
fot. (góra) Keith Haring, Untitled (fragment), 1982, źródło: Sotheby’s
Rynekisztuka.pl