szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Picasso- artysta wielu przemian

23.03.2018

Aktualności, Ciekawostki

W ostatniej fazie życia Picasso stał się bardziej śmiały. Na obrazach przekształcił się w odważnego, żądnego przygód i męskiego muszkietera, ubranego w bogato zdobione stroje, gotowego na romantyczne czyny i bohaterskie eskapady. Był to sekret jego szybkiego malowania, które pod wieloma względami przypominało proces twórczy abstrakcyjnych ekspresjonistów. Najlepszym tego przykładem jest arcydzieło  z 1967 roku pt. „Mousquetaire et nu assis”. Wykonana z przepychem i namalowana ekstatycznymi pociągnięciami pędzla realizacja, która licytowana była w Londynie 27 lutego, jest jednym z pierwszych przedstawień muszkieterów w twórczości Pabla Picassa.

Pablo Picasso, Mousquetaire et nu assis, 1967, źródło: Christie’s

Na obrazie postaci muszkietera towarzyszy siedząca, naga kobieta o ciemnych włosach i dużych, wszechobejmujących oczach. To Jacqueline, ostatnia wielka miłość, muza i żona artysty, której obecność przenika każdą kobiecą postać namalowaną w ostatnim rozdziale życia Picassa. Muszkieter to symbol ostatniej próby odzyskania swojej słabnącej mocy seksualnej. Za pośrednictwem tego obrazu artysta doskonale połączył elementy sztuki dawnej i współczesnej.

Podobnie jak Rembrandt, Matisse czy de Kooning , Picasso zrealizował zadziwiającą liczbę obrazów i rysunków w swoich ostatnich latach życia. Wydaje się, że ma w tym okresie artysta narzucił sobie niezwykły rygor w pracy twórczej- tak, jakby próbował pokonać upływ czasu.

Przez całą karierę Picasso w swoich pracach wcielał się w role historycznych lub mitologicznych postaci. Wyobrażał sobie siebie jako melancholijnego arlekina, potwornego minotaura czy odważnego torreadora. W ostatniej dekadzie artysta przyjął rolę żądnego przygód muszkietera.

Pojawienie się muszkietera w sztuce Picassa ma duży związek z rekonwalescencją po operacji w grudniu 1965 roku. W tamtym czasie, odpoczywając w swoim domu w Notre-Dame-de-Vie w Mougins we Francji, artysta zanurzył się w literaturze. Pochłaniał sztuki Szekspira, powieści Balzaka, Dickensa i Dumasa. Ponownie malować zaczął wiosną 1967 roku- wtedy to postacie literackie z Dumasa zostały naniesione na płótno.

Sylwetka muszkietera w sztuce miała długą historię- prezentowana była w pracach Halsa, Rembrandta czy Goi. Picasso, odwołując się do wielkich artystów z przeszłości, mierzył się z ich ,,pędzlem”, sytuując siebie jednocześnie wśród najwspanialszych mistrzów malarstwa.

Późniejsze dzieła Picassa to zarówno niesamowity autoportret artysty, jak i jego intymny pamiętnik- stąd obsesyjne datowanie każdego utworu. Widać na nich pożądanie seksualne, ale i pragnienie tworzenia bez ograniczeń wynikających ze starczego wieku.

Paulina Krupa

fot. (góra) Pablo Picasso, Mousquetaire et nu assis (fragment), 1967, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.