Skradzione dzieła powracają do muzeum dzięki wirtualnej rzeczywistości
28.03.2018
Aktualności, Ciekawostki
Pomimo usilnych starań FBI, bostońskie Isabella Stewart Gardner Museum wciąż nie odzyskało obiektów, które w 1990 roku zostały skradzione z kolekcji instytucji. Jednak, nawet jeśli śledczy nie będą w stanie odnaleźć zrabowanych obrazów, istnieje szansa, że powrócą one do sal ekspozycyjnych muzeum- rozwiązanie tkwi w technologii wirtualnej rzeczywistości.
Cuseum, bostoński start-up zajmujący się wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w celu wzmacniania doświadczeń publiczności odwiedzającej muzea, zaprezentował aplikację „Hacking the Heist”. Jej działanie jest proste: kamerę smartfona wystarczy przyłożyć w miejsce pustych, wciąż wiszących w Isabella Stewart Gardner Museum ram po skradzionych dziełach, a wówczas obrazy pojawią się na swoim dawnym miejscu.
Jak twierdzi Brendan Ciecko, założyciel i dyrektor generalny Cuseum, obecnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że w 1990 roku w Isabella Stewart Gardner Museum doszło do kradzieży wielu cennych dzieł sztuki. Aplikacja ma zatem za zadanie przypomnieć publiczności o utraconym dziedzictwie bostońskiej instytucji.
Póki co aplikacja zawiera jedynie obrazy Rembrandta- „Burzę na Jeziorze Galilejskim” oraz „Damę i pana w czerni”. Istnieją jednak plany rozszerzenia jej o inne spośród 13 skradzionych obrazów autorstwa takich artystów, jak Edgar Degas, Édouard Manet czy Johannes Vermeer, których wartość szacowana jest łącznie na 500 milionów dolarów.
W ubiegłym miesiącu główny podejrzany o kradzież w Isabella Stewart Gardner Museum, Robert Gentile, po przyznaniu się do styczności z handlem bronią, skazany został na 11 miesięcy więzienia. Jako ostatnia żyjąca, związana z napadem osoba Gentile zaprzeczył jednak, jakoby posiadał jakiekolwiek informacje, które mogłyby doprowadzić do odzyskania dzieł. Obecnie muzeum oferuje 10 milionów dolarów w zamian za wskazówki, które przyczyniłyby się do rozwiązania sprawy.
Bostońskie muzeum nie było zaangażowane w powstanie aplikacji „Hacking the Heist”. Ciecko ma jednak nadzieję, że instytucja pozostanie otwarta na dzielenie się z odwiedzającymi możliwościami, jakie ona daje.
K. Z.
fot. (góra) Rembrandt van Rijn, Dama i pan w czerni (fragment), 1633
Rynekisztuka.pl