Najważniejsze licytacje pierwszego półrocza 2018 roku już za nami. Przyjrzyjmy się zatem najdrożej sprzedanym w ciągu sześciu minionych miesięcy za pośrednictwem systemu aukcyjnego dziełom.
10 najlepszych wyników aukcyjnych pierwszego półrocza 2018 roku wygenerowało w sumie 816 milionów dolarów. Aż 8 z nich ustanowionych zostało na nowojorskich, majowych aukcjach. Sprzedaże z dwóch ostatnich miesięcy półrocza zupełnie zdominowały powyższy ranking. Dobrze oddaje to zjawisko przykład pracy Pabla Picassa pt. „Femme au béret et à la robe quadrillée”. Podczas gdy pod koniec marca dzieło znajdowało się na pierwszym miejscu analogicznego zestawienia, w tym momencie zajmuje ono dopiero siódmą pozycję.
Wynik aukcyjny Picassa pobity został przez prace takich artystów, jak Amedeo Modigliani, Kazimierz Malewicz, Claude Monet, Henri Matisse, Constantin Brancusi. Przewyższyła go również sprzedaż innego dzieła Picassa – ilustrujący moment przejścia pomiędzy okresem błękitnym a różowym obraz pt. „Fillette à la corbeille fleurie” z 1905 roku. Wylicytowana za 115 milionów dolarów praca początkowo należała do Gertrude Stein. Później, przez około 50 lat, znajdowała się w kolekcji Rockefellerów. Wartość realizacji znacznie podbiła sprzedaż pochodzącego z tego samego roku obrazu „Garçon à la pipe”, który w 2004 roku w nowojorskim Sotheby’s wylicytowany został za 104 miliony dolarów. Było to pierwsze dzieło w historii aukcji, które przekroczyło próg 100 milionów dolarów. Chociaż praca „Fillette à la corbeille fleurie” nie ustanowiła nowych rekordów Picassa, potwierdziła jego status jednego z najbardziej pożądanych artystów na świecie.
Podobnie jak większość obecnych w rankingu obiektów, dzieło hiszpańskiego artysty przed sprzedażą kolekcji Rockefellerów nigdy wcześniej nie gościło na licytacji. Dwie prace w zestawieniu nie były natomiast aukcyjnymi debiutantami, zaś wygenerowane przez nie w ostatnim półroczu wyniki potwierdzają ogromny wzrost wartości ikon nowoczesnej sztuki. Mowa tu po pierwsze o „Kompozycji suprematystycznej” Kazimierza Malewicza, której wartość w przeciągu dekady wzrosła o 60 milionów dolarów. Drugą taką pracą jest „Nu couché (sur le côté gauche)” Amedeo Modiglianiego. Dzieło, które w 2003 roku w nowojorskiej siedzibie Christie’s sprzedało się za 26,8 milionów dolarów, w maju bieżącego roku uzyskało kwotę ponad 157 milionów dolarów. Wartość pracy w przeciągu piętnastu lat wzrosła więc o ponad 130 milionów dolarów.
NOWE REKORDY CENOWE
Ostatnie półrocze na rynku sztuki to także okres nowych rekordów. Ustanowił go sprzedaną za ponad 85 milionów dolarów „Kompozycją suprematystyczną” wspomniany już Kazimierz Malewicz, ale również Henri Matisse (dzieło „Odalisque couchée aux magnolias” sprzedane za 80,7 milionów dolarów), Claude Monet (obraz „Nymphéas en fleur” sprzedany za 84,6 miliony dolarów), a także Constantin Brancusi (rzeźba „La jeune fille sophistiquée (Portrait de Nancy Cunard)” sprzedana za 71 milionów dolarów).
K. Z.
fot. (góra) Amedeo Modigliani, Nu couche (sur le cote gauche), 1917, źródło: Sotheby’s
Rynekisztuka.pl