Ogromna kolekcja rzeźb ze zbiorów Galerii Ufizzi dostępna online
21.08.2018
Aktualności, Ciekawostki
Galeria Uffizzi we współpracy ze studentami informatyki i historii sztuki z Uniwersytetu Indiany podjęła projekt, mający na celu skatalogowanie i digitalizację zasobów rzeźb florenckiego muzeum.
Monumentalna Galeria Uffizi, zbudowana w latach 1560-1580 według projektu Giorgio Vasariego, szczyci się ogromną kolekcją renesansowych i antycznych dzieł sztuki. Już od początku sierpnia entuzjaści klasycznej rzeźby mogą zagłębiać się w niezwykłą kolekcję Galerii Ufizzi w zaciszu własnego domu. Ponad 300 obiektów jest dostępnych dla szerszej publiczności, jako interaktywne, trójwymiarowe skany. Strona jest intuicyjna i prosta w obsłudze. Użytkownicy mają możliwość bardzo dokładnego przestudiowania, znajdujących się na stronie przedmiotów: sarkofagów, dziesiątek popiersi czy pełnoplastycznych figur. Interfejs umożliwia podróżowanie w obrębie rzeźby, maksymalne przybliżanie szczegółów, dotarcie do każdego zakątka jej konstrukcji, pod wszelkim możliwym do wyobrażenia kątem. W ten sposób zgłębić można chociażby słynną Grupę Laokoona, o wiele dokładniej, niż odwiedzający w przestrzeni muzeum.
Projekt digitalizacji Uffizi jest realizowany przez Laboratorium Wirtualnego Dziedzictwa Światowego na Uniwersytecie Indiany w kooperacji z Politechniką w Mediolanie i Uniwersytetem we Florencji. Instytucje czuwające nad projektem zamierzają zdigitalizować całą kolekcję rzeźby greckiej i rzymskiej w Uffizi, Palazzo Pitti i Ogrodzie Boboli. Przedsięwzięcie zostało ogłoszone w 2016 r., a ukończenie projektu zaplanowano na 2020 rok.
Zespół operacyjny obejmuje grupę informatyków i studentów historii sztuki, przeszkolonych w zakresie przechwytywania danych 3D, modelowania cyfrowego i interaktywnej publikacji online. Grupę prowadzi Bernard Frischer, renomowany archeolog. Imponująca praca, która wykonują, została szybko doceniona. Zespół dostaje już propozycje podobnych zleceń od kolejnych instytucji, zaciekawionych pomysłem. Zaproszenia wysłały m.in. Getty Villa w Malibu, Palazzo Altemps w Rzymie czy Narodowe Muzeum Archeologiczne w Neapolu.
Inicjatywa ta jest niezwykle cenna, ze względu na oferowany dostęp do pierwszej klasy trójwymiarowych skanów rzeźb naukowcom, pracownikom muzeum, studentom, ale przede wszystkim ogółowi społeczeństwa. Oczywiście wirtualne obcowanie ze sztuką nigdy nie zastąpi tego realnego, jednak jest to wielki krok w popularyzacji sztuki i jej ogólnym dostępie. Ponadto, zespół pracujący nad projektem stworzył model digitalizacji obiektów, który będzie można powtórzyć we współpracy z kolejnymi muzeami i instytucjami kultury.
M.L.
Rynekisztuka.pl
gdzie można znaleźć linki do:
„Ponad 300 obiektów jest dostępnych dla szerszej publiczności, jako interaktywne, trójwymiarowe skany. Strona jest intuicyjna i prosta w obsłudze.” ?
Kolekcja jest dostępna pod adresem: https://www.digitalsculpture-uffizi.org/