Słynny obraz holenderskiego mistrza “Dziewczyna czytająca list” odkrywa przed nami swoją tajemnicę. Eksperci potwierdzają, że młoda kobieta nie była sama, a za nią znajduje się wizerunek dużego amorka. Dokładne testy laboratoryjne wykazały, że symbol miłości został zamalowany już po śmierci Vermeera w 1675 roku.
Muzeum Sztuki w Dreźnie postanowiło odsłonić zakryty fragment obrazu zgodnie z pierwotnym zamiarem artysty. Stephan Koja, dyrektor Galerii Obrazów Starych Mistrzów uznał to odkrycie za sensacyjne. Obraz “Dziewczyna czytająca list” został udostępniony dla zwiedzających w stanie częściowego przywrócenia do oryginału do 16 czerwca 2019 zanim reszta farby zostanie usunięta. Ze względu na czasochłonny, żmudny proces usuwania warstwy malarskiej, oczekuje się, że pełne przywrócenie obrazu do pierwowzoru zajmie co najmniej rok.
Istnienie amora od dawna jest znane badaczom. W 1979 r. zdjęcie rentgenowskie po raz pierwszy ujawniło wizerunek nagiego boga miłości w ramce lub jako fresk w ramce obrazu. W tamtym czasie sądzono, że Vermeer sam zamalował figurę, woląc pozostawić pustą ścianę. Jednak w 2017 roku konserwator malarstwa Christoph Schölzel postanowił rozpocząć kolejną pracę nad słynnym płótnem. Projekt obejmował szczegółową analizę warstwy płótna, badano historię renowacji obrazu i porównywano go z innymi pracami i przeróbkami Vermeera. Wyniki badań okazały się zaskakujące – obraz został zmieniony po śmierci artysty.
Sensacyjne odkrycie zmienia kompozycję obrazu oraz wpływa na jego interpretacje. Symbol miłości pojawiający się nad głową dziewczyny podkreśla, iż jest to scena historii miłosnej, a list pochodzi od tajemniczego kochanka. Wizerunek amorka jest bardzo podobny do innego obrazu Vermeera zatytułowanego “Młoda kobieta stojąca przy wirginale”, który znajduje się w Galerii Narodowej w Londynie. Badacze twierdzą, że uwieczniony na płótnie obraz Kupidyna to dzieło należące do prywatnej kolekcji artysty namalowane przez Cesara van Everdingena.
Vermeer malował stosunkowo niewiele obrazów w swoim życiu i zmarł w długach. Został ponownie odkryty dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Jego dorobek to około 40 prac, w tym “Dziewczyna z perłą” (1665), “Mleczarka” (1660-61), Przerwana lekcja muzyki (1658-61) oraz “Kobieta z dzbanem” (1662), które należą do najbardziej znanych obrazów na świecie.
fot. góra: Renowacja obrazu Vermeera „Dziewczyna czytająca list”. Źr. Staatliche Kunstsammlungen Dresden
D.L