szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Baner Magazyn RiSZ no4

Promocja własnej sztuki. Jak się przygotować?

16.01.2020

Aktualności, Polska: wydarzenia, Poradnik

Artyści często spotykają się z problemem, jakim jest wypromowanie swoich dzieł na rynku. Sztuka rządziła się do tej pory innymi prawami, a marketing w obszarze sztuki był, można powiedzieć, umiarkowany.

Rozwój mediów internetowych i pęd naszego życia sprawił, że zarówno eksperci rynku sztuki, jak i muzea czy galerie dostrzegają potrzebę rozwoju marketingu sztuki, a sami artyści coraz chętniej otwierają się na autopromocję.

Duży potencjał a brak narzędzi

Artysta aktywny, z dużym potencjałem, staje na początku swojej drogi przed dylematem: od czego i jak zacząć promować swoje dzieła?

– Problemem jest tutaj często brak narzędzi, które pomogłyby skutecznie planować własną karierę zawodową – mówi Anna Niemczycka-Gottfried, redaktor naczelna portalu Rynek i Sztuka, artist manager, która zajmuje się m.in. budowaniem strategii wizerunkowych dla artystów.

Coraz silniej widać na rynku potrzebę szkolenia się artystów wizualnych w zakresie współpracy z galeriami sztuki, muzeami, domami aukcyjnymi i promocji swoich dzieł, ale też w takich obszarach, jak, kreowanie spójnego wizerunku i planowanie kariery zawodowej

Budowanie swojej społeczności i promocja sztuki w Internecie, udział w ciekawych wydarzeniach i wystawach to tylko niektóre aspekty promocji dzieł, o których musi wiedzieć artysta. 

Zdobywaj wiedzę

Artyści mają często ogromny potencjał, jednak takie zagadnienia, jak personal branding czy strategie komunikacyjne, są dla nich zupełnie obce.

Dobrym i prostym pomysłem dla artystów, którzy chcą nauczyć się, jak zarządzać marką osobistą, jest doszkalanie się w tym zakresie. Do tej pory jednak nie było warsztatów skierowanych wprost do artystów wizualnych. 

Z takiej potrzeby wyrosły szkolenia Artist Management zorganizowanie przez Agencję Media&Work, która na co dzień zajmuje się doradztwem, promocją i reprezentacją artystów.

Szkolenia Artist Management to wyjątkowe na rynku warsztaty z zarządzania karierą i wizerunkiem dedykowane właśnie artystom wizualnym.

– Artist Management to szereg umiejętności związanych z rozwojem kariery twórcy. To m.in. tworzenie i rozwój wizerunku artysty na rynku, tworzenie materiałów promocyjnych, prowadzenie kampanii komunikacyjnych – podkreśla Anna Niemczycka-Gottfried.

Takie szkolenia to dobry pomysł dla tych, którzy chcą zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu budowania wizerunku na rynku sztuki. Co ciekawe uczestnicy warsztatów, z pomocą czołowych ekspertów z branży, tworzą własny plan działań zawierający najważniejsze kroki rozwoju kariery.

Dialog między biznesem a światem kultury

Budowanie kariery na rynku sztuki to również rozwój i podtrzymywanie kontaktów biznesowych – lokalnie i międzynarodowo.

Do tego dochodzi cała sfera biznesowo-sprzedażowa, czy umiejętności współpracy komercyjnej z galeriami, domami aukcyjnymi i sklepami online.

Rzadko się o tym mówi, a jeszcze rzadziej szkoli czy doradza artystom, jak skutecznie sprzedawać prace na rynku polskim i globalnym, a jak widać jest na to duże zapotrzebowanie. 

– To bardzo ważne, że podczas szkoleń Artist Management uczestnicy nie tylko poznają tajniki z dziedziny reklamy i marketingu, ale także dowiadują się, jak budować relacje z instytucjami sztuki i przedstawicielami biznesu oraz uczą się strategii cenowych dzieł sztuki i sprzedaży – podkreśla Anna Niemczycka-Gottfried.

Każdy, również artysta, musi zadbać o siebie i swoje interesy. Do tego bardzo ważne jest poznanie podstaw i zagadnień prawnych, z którymi spotka się on na swojej ścieżce zawodowej. 

Warto m.in. zdobyć wiedzę na temat obszaru eksploatacji praw autorskich i licencji – i jakie są w tym przypadku pola manewru. 

Pewność siebie

Artysta powinien zdawać sobie sprawę, że nie tylko jego dzieło będzie obiektem zainteresowań, ale również on sam. Oczywiście może wybrać strategię z jaką będzie komunikował się ze swoimi odbiorcami czy fanami, jednak nie uniknie on zainteresowania jego historią.

Poczucie własnej wartości naprawdę ma znaczenie, a autoprezentacja – w jakiej formie by się ona nie odbywała – jest bardzo ważna. 

Jeżeli będziemy obcować z naszymi odbiorcami na żywo, warto wiedzieć, jak mowa ciała wpływa na postrzeganie nas przez innych, jak na naszą ocenę może wpłynąć parajęzyk czy co może zagwarantować nam dobre pierwsze wrażenie. 

Artysta może sam obrać swoją strategię działania i rozwoju kariery, może poprosić o pomoc specjalistów, którzy wskażą mu drogę i przedstawią pomysły na budowanie wizerunku. 

To jaką drogę wybierze artysta to indywidualna sprawa, ważne jednak, aby miał on świadomość tych wszystkich czynników, które wpływają na jego relację z otoczeniem czy negocjacje biznesowe.

Manager swojej sztuki

Rynek sztuki coraz mocniej pokazuje, jak ważne jest budowanie strategii zarządzania karierą oraz zdobycie narzędzi, z których warto korzystać podczas budowania silnej marki osobistej.

Promocja własnej sztuki nie jest prosta. Artyści nie wiedzą często od czego zacząć, jak zainteresować, gdzie pójść ze swoim dziełem, w które przecież włożyli tyle czasu i energii. 

Nie ma wątpliwości – przyszedł czas na to, aby artyści zdobywali narzędzia, dzięki którym będą potrafili skutecznie promować swoje dzieła. Szkolenia Artist Management to dobry krok dla twórców, którzy chcą zostać managerami swojej sztuki.

Kolejne szkolenia Artist Management odbędą się 28 i 29 marca oraz 30 i 31 maja w Warszawie. 

Więcej o szkoleniach Artist Management znajdziesz tutaj: https://media-work.pl/szkolenia-dla-artystow/#warsztaty-dla-

Rynek i Sztuka - logotyp

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Anna Niemczycka-Gottfried

25.11.2016 / Aktualności, Magazyn, Wywiady

3 komentarzy do “Promocja własnej sztuki. Jak się przygotować?”

  1. Edward

    SUPER

  2. Monika

    Bardzo dobry pomysł. Czy możliwe jest aby takie szkolenia przeprowadzić również w innych miastach. Kraków np. Byłoby super!! jest tutaj mnustwo artystów.

  3. krystyna

    Moim marzeniem jest , żeby w Świnoujsciu zostały przeprowadzone ewentualne szkolenia . Oczywiste jest , że w miescie zamieszkuje dużo artystów,mnustwo rękodzielników , ale nie ma możliwości na pokazanie , wyeksponowanie swoich prac.

Pozostaw odpowiedź Monika Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.