szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

07.07.2020

Wystawy, Wystawy: Świat

Z pałaców do industrialnych hangarów

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Pirelli HangarBicocca, Milano

Mówi się, że muzea to świątynie sztuki. Bywają budowlą podobną do greckich sanktuariów, czy renesansowych rezydencji. Ich architektoniczne piękno z dekorum i racjonalną formą ma ceremonialny charakter, mogący świadczyć o próbie powiązania potęgi dawnych religii z kultem sztuki. Muzea to miejsca dla wielkich dzieł, które wymagają od nas zbyt wiele, abyśmy mogli podziwiać je w swoich domach. To właśnie w muzeach „przeżywamy sztukę” i ten fakt nie ma nic wspólnego z jej oceną i historią w ich naukowym kontekście. Przeżywanie sztuki jest pewnego rodzaju odkryciem znaczeń jakie ma życie w świecie. Ale świat nieustająco zmienia się. 

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Cerith Wyn Evans, C=O=N=S=T=E=L=L=A=T=I=O=N (I call your image to mind), 2010

Możemy dziś zaobserwować, że istnieje jedna szczególna cecha sztuki współczesnej – jej nadrzędna ambicja pozbawiona jest charakteru stricte estetycznego. Może dlatego sztuka wyniosła się z pałaców i zamieszkała w hangarach, starych stoczniach i miejscach poprzemysłowych. Dziś obrazy, rzeźby oraz instalacje są efektem koncentracji myśli artystycznych i filozoficznych, religijnych i społecznych ale też politycznych. To wielkie dzieła kondensują chwile, godzą przeciwieństwa, stwarzają konteksty i propagują idee. W efekcie stają się symbolami możliwości i władzy. To co widzimy, bądź czego nie widzimy w muzeach, jest zatem ściśle związane z kwestią tego z KOGO składa się społeczeństwo oraz KTO i JAK określa jego tożsamość. [Na podstawie tekstu : Arthur C. Danto „Po Końcu sztuki – Muzeum i spragnione miliony”]

Pirelli HangarBicocca

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Cerith Wyn Evansthe Illuminating Gas, Installation view,

Rozpoczął swą egzystencję w latach rewolucji przemysłowej. To z tego miejsca myśl inżynierska wysyłała w świat lokomotywy, maszyny rolnicze, samoloty i broń. Monumentalna konstrukcja przetrwała stulecie, pomimo że obok upadały wielkie systemy, a świat kilkakrotnie obracał się w ruinę. Dziś nadal pozostaje inkubatorem badań i eksperymentów, co roku prezentując wystawy artystów światowego formatu. Ponad 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni sprawia, że Hangar jest jedną z największych przestrzeni wystawienniczych w Europie. Każdy projekt wystawy jest opracowany w ścisłym związku z architekturą budynku. Zarówno dostęp do przestrzeni jak i wystaw jest całkowicie bezpłatny, zaś dialog między publicznością a sztuką sprzyja obecności wybitnych mediatorów kulturowych. 

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Cerith Wyn Evans, StarStarStarSteer (totransversephoton), 2019

Oprócz obszaru poświęconego wystawom czasowym, HangarBicocca jest gospodarzem stałej wystawy dla słynnej pracySiedem niebiańskich pałaców” Anselma Kiefera. Majestatyczne dzieło wyraźnie nawiązuje do krytycznej myśli filozofii niemieckiej, która podłożyła kamień węgielny pod rzeczywistość, w jakiej dziś żyjemy. 

Pirelli HangarBicocca jest też jedną z pierwszych instytucji muzealnych w Mediolanie, która ponownie otworzyła swoje podwoje po okresie izolacji, odnajdując sposób na połączenie odpowiedniej organizacji wystaw z bezpieczeństwem zwiedzających. Vicente Todolí – dyrektor artystyczny Pirelli HangarBicocca w wywiadzie dla ArtsLife powiedział: 

„Mniej liczb, więcej wartości. Mniej ilości, więcej jakości. Radykalizacja terytorium i bliskie relacje ze społecznością, która wspólnie z artystami i kuratorami buduje instytucję. Takie niech będą nowe muzea sztuki”

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Cerith Wyn Evans, Radiant Fold (…the Illuminating Gas), 2017-2018. Installation view,

W Pirelli HangarBicocca pomimo ograniczeń, wcale nie planuje się mniej działań wystawienniczych. Trwają prace nad udoskonaleniem projektów, dla których istotą jest jakość treści, a nie tylko frekwencja odwiedzających. Do 26 lipca 2020r przedłużono wystawę czasową “….the Illuminating Gas” Cerith Wyn Evans, uważaną za „list miłosny do kosmosu” , gdzie energia i dźwięk – tłumaczone na język świetlisty w postaci neonów, fajerwerków czy pulsacji światła – oferują odwiedzającym wyjątkowe doznania synestetyczne. Natomiast otwartą na krótko przed kwarantanną ekspozycję Trisha Baga „The eye, the eye and the ear” będzie można oglądać aż do 10 stycznia 2021r. Wystawa łączy pięć dużych instalacji wideo, badających związek między ciałem a techniką cyfrową. To również ironiczne spojrzenie na zbytnią ufność wobec technologii, w której pokładamy ogromne nadzieję, zaniedbując własny rozwój. Wydarzenia w postaci występów i koncertów są tymczasowo zawieszone, jednak dzięki umiejętnemu wykorzystaniu komunikacji internetowej jest możliwe udostępnianie treści online takich jak: wywiady, Kids Live – warsztaty streamingowe i Live Tours – wycieczki z przewodnikiem dzięki Street View Google Art & Culture. Rozpoczęto również nowe przedsięwzięcia – Projekt #Playlists na profilu Spotify Pirelli HangarBicocca- pozwalający użytkownikom odkrywać horyzonty dźwiękowe oraz projekt #HangarVoices, który daje głos myślicielom, artystom i kuratorom – bohaterom ostatnich dziesięciu lat wystaw i projektów kulturalnych. Te wszystkie działania zachęcają publiczność do integracji z muzeum. Nie zmienia się natomiast podstawowa rola instytucji, jaką jest wspomaganie rozwoju społeczeństwa i kształtowanie jego tożsamości. 

Duch wcielony w materię – rytuał i progowość w muzeum

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Anselm Kiefer I Sette Palazzi Celesti 2004-2015

Przeżycia są domeną filozofii, religii oraz sztuki – dziedzin, dzięki którym przekazujemy sens życia w jego ludzkim wymiarze. „Przeżycia sztuki” nie sposób przewidzieć. To samo dzieło u różnych ludzi wywoła inne reakcje, a nawet ta sama osoba w innych okolicznościach będzie przeżywać to samo dzieło inaczej. Oto powód, dla którego odwiedzamy muzea – nie dlatego, że za każdym razem dostrzegamy w nich coś nowego, ale dlatego iż oczekujemy, że pozwolą nam dostrzec coś nowego w nas samych. 

Ewolucja muzeów w dobie transformacji. Pirelli HangarBicocca, Milano

Anselm Kiefer I Sette Palazzi Celesti 2004-2015, installation view

Wizyta w muzeum pozwala odegrać swoisty rytuał. Rytuał wyznacza ramy – wydzielony czas i miejsce pobudzają specjalny rodzaj wyczekiwania, wprawiają nas w odpowiedni – odświętny nastrój. Układ przestrzeni, rozmieszczenie dzieł, ich oświetlenie oraz detale architektoniczne tworzą scenariusz dla przeżycia spotkania ze sztuką. Dla publiczności, która sztukę kocha przeżycie oferowane przez ten rodzaj koncentracji i spójności, może być nie tylko głębokie i poetyckie ale ekstatyczne, a nawet mistyczne. Nie tylko wydaje się, że istnieje jakiś duchowy, niewidzialny świat ale leży w zasięgu każdego, kto potrafi rozpoznać ducha w materii życia. 

Pirelli HangarBicocca to modelowe, nowoczesne muzeum zaprojektowane tak, aby wprowadzać widza w stan intensywnego zaabsorbowania, gdzie rzeczy zdają się istnieć w innym wymiarze. Pozwala to odbiorcy na osiągnięcie doświadczenia progowego przez wykroczenie poza psychiczne ograniczenia i prozaiczną egzystencję. To właśnie wyjście poza czas i spojrzenie z szerszej perspektywy gwarantuje rozwój.

il. góra: Cerith Wyn Evans …the Illuminating Gas, źródło: materiały prasowe Pirelli HangarBicocca

Zyta Misztal von Blechinger

Rynek i Sztuka - logotyp

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

09.12.2019 / Magazyn, Na deser

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.