szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Centrum Rzeźby Polskiej kupiło jedną z najbardziej znanych rzeźb Tony’ego Cragga

28.09.2020

Polska: wydarzenia

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zakupiło z programu Narodowych Kolekcji Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rzeźbę Tony’ego Cragga „Elliptical Column”. Praca trafiła do Parku Rzeźby w 2016 roku przy okazji indywidualnej wystawy artysty w Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz Galerii „Oranżeria” i do dzisiaj pozostawała w depozycie. Obecnie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest jedyną instytucją w Polsce posiadającą pracę tego twórcy w swoich zbiorach.

Tony Cragg stworzył własny styl rzeźb abstrakcyjnych i figuratywnych o organicznym rodowodzie. Twórczość Cragga została szybko zauważona i doceniona przez świat artystyczny. Przełomowym okazał się rok 1988, kiedy to twórca reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji i w tym samym roku dostał prestiżową nagrodę Turnera w Londynie. W ciągu ostatnich 20 lat jego rzeźby stają się coraz bardziej skomplikowane, a jednocześnie perfekcyjne. Artysta osiąga doskonałe efekty dzięki możliwościom technicznym pracowni założonej w Wuppertalu, gdzie wraz z zespołem realizuje swoje prace. Dynamiczne i ekspresyjne formy wirują wokół osi, wyginają się i skręcają. Tę tendencję reprezentuje również rzeźba wykonana z polerowanej stali nierdzewnej „Elliptical Column”, monumentalna, dynamiczna forma, która harmonijnie wpisuje się w kolekcję orońskiego Parku Rzeźby.

Już podczas studiów w Royal College of Art, uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też przedstawiciele włoskiego arte povera, a następnie amerykańskiego minimalizmu. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości, a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich nowe całości. W latach 90. Cragga zaczynają pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, zwłaszcza jego paryską pracą „Endless Column” z 1937 roku, a także twórczością brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Powstają organiczne formy, które podlegają rotacji, kompresji bądź innemu przekształceniu. Szczególnie seria „Early Forms” i rzeźby zbudowane z profili ludzkich twarzy reprezentują tę tendencję. Ekspresyjne kształty wydają się odbijać fizyczne i psychiczne siły formujące ich materię. To nie ona jednak, a wyrażenie emocji zdaje się odgrywać pierwszorzędną rolę. Te tendencje są obecne w twórczości Cragga do dnia dzisiejszego.

Artysta od 1977 roku mieszka w Wuppertalu, gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Oprócz prac samego autora można tam zobaczyć dzieła innych współczesnych znakomitych twórców, a także wystawy czasowe prezentowane w galeriach usytuowanych w parku i niezwykłą willę o organicznych kształtach inspirowaną ideami austriackiego antropozofa, Rudolfa Steinera. Program artystyczny uzupełniają seminaria i koncerty.

Anthony Douglas Cragg (ur. 1949, Liverpool) należy do grona najbardziej znanych rzeźbiarzy brytyjskich i światowych swego pokolenia. W młodości tworzył pod wpływem sztuki Henry’ego Moore’a i jego asystenta Richarda Longa. Cragg studiował w Wimbledon School of Art i Royal College of Art, gdzie w roku 1977 uzyskał dyplom. Profesor Kunstakademie w Düsseldorfie; ponadto profesor Universität der Künste w Berlinie. Wielokrotnie uczestniczył w Biennale Sztuki w Wenecji, a w 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię w 43. edycji tego wydarzenia. Jego twórczość pokazywano na kilkudziesięciu wystawach na wszystkich kontynentach. Jest laureatem wielu nagród, w tym prestiżowej nagrody Turnera Tate Gallery w Londynie (1988), został również uhonorowany kilkoma doktoratami honoris causa, a w 2016 otrzymał od Królowej Elżbiety II tytuł szlachecki za zasługi w sztuce i jej popularyzacji.

źródło: rzezba-oronsko.pl

fot. Anthony Cragg, „Elliptical Column”, 2012, stal szlifowana, źródło: rzezba-oronsko.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

09.03.2017 / Aktualności, Wystawy, Wystawy: Polska

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.