
Mijający tydzień w Paryżu był bardzo ciekawy pod względem wydarzeń kulturalnych. W dniach 21-24 października trwały targi ASIA NOW, z kolei od 23 do 25 października można było odwiedzić Galeristes 2020. Modele obydwu są jednak skrajnie różne, co zróżnicowało ostatnie dni w stolicy Francji. Z jednej strony silne skupienie na współczesnej sztuce azjatyckiej, a z drugiej wzmacnianie autentycznych, lokalnych relacji między wystawcami i kolekcjonerami.

Rina Banerjee „In noiseless soils underground, a distanced poor from below touch fine air rooted in piles upon piles weeded and watered to then have no light shared”, Nathalie Obadia Galeriem, źródło: Paris Asian Art Fair.
Mimo iż wiele wydarzeń kulturalnych w Paryżu z powodu obecnego kryzysu zdrowotnego zostało odwołanych, szósta edycja targów Asia Now odbyła się. W tym roku wydarzenie miało miejsce zarówno fizycznie – można było odwiedzać je do 24 października, jak i w świecie wirtualnym, tutaj termin został wydłużony aż do 7 listopada. Celem tych targów jest zbliżenie się do współczesnej sztuki azjatyckiej i połączenia się czołowych europejskich kolekcjonerów ze znanymi artystami z Chin, Azji Południowo-Wschodniej i Środkowej, Japonii oraz Korei.
Trudna sytuacja nie spowodowała jednak znacznego zmniejszenia ilości wystawców – pojawiło się ich 33 – czyli tylko o 10 mniej niż w roku ubiegłym. Były to zwłaszcza galerie francuskie z siedzibą w Azji, np. HdM Gallery z siedzibami w Szanghaju i Hangzhou oraz takie, które dopiero rozpoczęły swoją działalność w tamtych rejonach – Galerie Almine Reich i Magda Danysz w Szanghaju.
- JITISH KALLAT, Palindrome Anagram Painting 14, 2019- 2020 Acrylique, gesso, laque, fusain, a quarelle et crayon sur toile de lin, 152.4 × 91.5 cm (60 × 36 in.). Courtesy Templonm, źródło: Paris Asian Art Fair
- Toshimasa Kikuchi, Geometrical Forms, 2020, Japanese cypress wood, urushi lacquer, gold and platinum leaves. Courtesy Galerie Mingeim źródło: Paris Asian Art Fair
- Remen Chopra W. Van Der Vaart, Graphite and photograph on archival paper, 36×49.5, 2019. Courtesy The Gujral Foundation, źródło: Paris Asian Art Fair
Jedną z międzynarodowych galerii, które w tym roku dołączyły do Asia Now jest galeria Nathalie Obadii. W związku ze swoim debiutem na tych targach Obadia zaprezentowała prace sześciu artystów pochodzących z całego regionu – od Chin, aż po Iran, a także tych twórców, którzy urodzili się w Azji, ale tam nie mieszkają. Ceny wystawianych przez nią dzieł wahały się od 5 do 100 tysięcy euro.
W podobnym czasie odbyły się także targi sztuki Galeristes. Miały miejsce w Carreau du Temple w Paryżu. Podczas piątej edycji pojawiło się 40 wystawców, z czego 12 to nowe galerie, a 16 to wystawy indywidualne. Ich założyciel – Stéphane Corréard – powiedział, że ich ambicją jest pielęgnowanie i poszerzanie społeczności miłośników sztuki współczesnej. Galeristes mają na celu autentyczne spotkania właścicieli galerii i kolekcjonerów, nawiązanie i utrwalanie relacji oraz angażowanie nowych nabywców. Wydarzenie to stawia opór międzynarodowym trendom, jak i całkowicie cyfrowemu podejściu. Model tych targów pozwala nawiązać kontakty między pasjonatami, kolekcjonerami, artystami oraz skupia się na wzmocnieniu lokalnych więzi, tak ważnych zwłaszcza w obecnej sytuacji.
fot. (góra) Bharti Kher, 2019 Clay, cement, wax, copper/brass photographe Alex Austin © Galerie Perrotin, mat. pras. asianowparis.com