
Płótno, które po raz pierwszy zmaterializowało się około trzech lat temu, zostało ostatecznie przypisane El Greco – jednemu z najsłynniejszych greckich malarzy związanych z hiszpańskim renesansem. Szeroko zakrojone badania zostały przeprowadzone przez Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) w Hiszpanii.

Nowo uwierzytelniony obraz El Greco, źródło: CAEM http://www.caem.udl.cat/
Niewielki obraz Jezusa Chrystusa niosącego krzyż w koronie cierniowej został potwierdzony jako autentyczne dzieło renesansowego malarza El Greco. Według raportu hiszpańskiej gazety El País, dzieło, będące własnością prywatnego kolekcjonera, zostało przypisane El Greco po niemal dwuletnich badaniach w Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) na Uniwersytecie Lleida w Hiszpanii.
Badania firmy CAEM potwierdziły, że praca została wykonana przez samego El Greco, a nie przez jego uczniów lub członków pracowni. Niektóre analizy zespołu obejmowały porównanie obrazu z dziełami znajdującymi się w zbiorach Muzeum El Greco w Toledo i Prado w Madrycie.
Badacze uznali, że dzieło mogło być dotąd nieznane, ponieważ artysta przechowywał je w swoim warsztacie i nie pokazywał go szerszej publiczności za życia. Dodatkowo, pewne cechy obrazu pomogły wysnuć stwierdzenie, że ze względu na podobieństwo do innych dobrze znanych przedstawień Chrystusa autorstwa El Greco, nowo przypisane płótno mogło zostać użyte jako model do znacznie większych realizacji, natomiast jego niewielkie rozmiary oznaczają, że mogło to być również dzieło stworzone na potrzeby prywatnej kaplicy lub duchownego.
Chociaż nazwisko kolekcjonera, który jako pierwszy przedstawił płótno, jest nadal nieznane, osoba ta niewątpliwie wniosła trwały wkład w historię sztuki.
El Greco to jeden z najważniejszych artystów w historii sztuki. Jego osobliwe, mistyczne, przedstawiające świetliste wizje malarstwo, pozostało całkowicie odrębnym zjawiskiem artystycznym na tle malarstwa europejskiego. W swoich obrazach artysta łączył styl szkoły kreteńskiej, na którą duży wpływ miała ikonografia prawosławia, oraz manieryzm. Wyjątkowe podejście El Greco do sztuki było wytworem czasu i miejsca – w XVI wieku reformacja i tradycja nieustannie wchodziły w konflikt, co oznaczało, że artyści poszukiwali nowych sposobów rozumienia wiary. Podobnie, jego rodzinna Kreta umieściła artystę na zbiegu wielu różnych kultur, stylów artystycznych i sposobów myślenia, co przyczyniło się do wykształcenia unikalnego stylu malarza. Pośmiertny odbiór jego twórczości był wyraźnie mieszany, a wielu historyków utożsamiało brak naturalizmu w jego malarstwie z brakiem umiejętności. Jednak na początku XX wieku jego twórczość została zbadana na nowo, a hiszpański historyk sztuki Manuel Bartolomé Cossio przedstawił El Greco jako założyciela szkoły hiszpańskiej w pierwszym obszernym katalogu artysty, który zainspirował pionierów współczesnych artystów, takich jak Édouard Manet i Pablo Picasso. Obecnie obrazy El Greco można podziwiać w zbiorach największych światowych muzeach, takich jak Muzeum Prado w Madrycie, Muzeum Kadyksu w Hiszpanii, Museo Soumaya w Meksyku oraz Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
fot. El Greco “Portrait of an Old Man” (autoportret), ok.1595–1600, źródło: Wikiarts.org
asz