szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Gorky i Kandinsky w Christie’s – rzadkie prace wracają na rynek po 50 latach

02.02.2021

Świat: aukcje

Dwie niezwykle rzadkie prace pionierów ekspresjonizmu – Arshile Gorky’ego i Wassily Kandinsky’ego, już 25 marca zadebiutują na wieczornej aukcji sztuki współczesnej w londyńskim oddziale Sotheby’s. Oba dzieła, które nie były widziane publicznie od lat siedemdziesiątych, pochodzą z prywatnej kolekcji tego samego właściciela. Szacunkowe estymacje utrzymują się obecnie na poziomie 3,7 miliona funtów za oba płótna.

Praca Gorkiego przedstawiająca kobiecą postać powstała w latach 1940–1941, jako część serii „Ogród w Soczi”. Seria nawiązuje do wspomnień z dzieciństwa artysty, którą spędził w rodzinnej Armenii na farmie swego ojca. Obecnie dwie prace z tej serii znajdują się w zbiorach MoMA. Znany ze swojego głębokiego wpływu na ruch ekspresjonizmu abstrakcyjnego, Arshile Gorky został okrzyknięty ostatnim surrealistą i kluczowym łącznikiem między przedwojennym europejskim modernizmem a szkołą nowojorską. Gorky rozwinął swój własny charakterystyczny styl, łącząc surrealizm i ekspresjonizm z własnym lirycznym podejściem do koloru i formy. Jego skłonności do abstrakcji w latach dwudziestych były podyktowane wpływami modernistów, m.in. Picasso i Kandinsky’ego. W latach czterdziestych czerpał inspirację z europejskich surrealistów, takich jak Joan Miró czy André Masson. Według stanowiska Sotheby’s podobne, wysokiej jakości dzieła Arshile Gorky’ego są niezwykłą rzadkością na aukcjach. Ostatni rekord artysty został ustanowiony w 2018 roku podczas aukcji w Christie’s w Nowym Jorku, kiedy praca “Good Afternoon, Mrs. Lincoln” z kolekcji Barneya Ebswortha została sprzedana za kwotę 14 miliona dolarów.

Wassily Kandinsky, “Quatre”, 1927, źródło: Sotheby’s.

Kandinsky ukończył pracę “Quatre” (“Square”) w 1927 roku. Dzieło powstało prawdopodobnie w tym samym czasie, kiedy artysta rozwinął swoją teorię abstrakcji oraz tuż po zaproszeniu do szkoły Bauhaus w 1921 roku. Płótno przybiera formę przypominającą szachownicę, która wydaje się wypaczona wycofując się w przestrzeń.

Obecny Właściciel nabył „Ogród w Soczi” od Galleria Galatea w Turynie w 1971 roku. Pracę Kandinsky’ego zakupił cztery lata później za pośrednictwem Galerie Maeght w Paryżu. Obie prace pojawiały się na najważniejszych wystawach muzealnych. Przed zakupem w okresie powojennym, dzieło Gorky’ego gościło na wielu ekspozycjach, m.in. w Muzeum Whitney (1951), MoMA (1962)., Tate Modern (1965), a także Metropolitan Museum of Art (1969).  “Quatre” Kandinsky’ego było natomiast prezentowane w Muzeum Guggenheima (1963), Fondation Maeght (1966) i Louisiana Museum of Modern Art (1971), zanim przekazano je obecnemu właścicielowi. 

Wieczorna sprzedaż Christie’s w dniu 25 marca ma objąć również prace Paula Klee, Jeana Dubuffeta, Wolsa oraz Jeana Fautriera. O wynikach licytacji przekonamy się już niebawem.

asz

Grafika: Arshile Gorky, “Garden in Sochi”, 1904-48, źródło: Sotheby’s.

Rynek i Sztuka - logotyp

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Sądowa batalia wokół płótna Kandinsky'ego zakończona

05.01.2021 / Świat: wydarzenia

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.